Montagepasta overbodig
Het optreden van koudlas oftewel ‘vreten’ bij RVS verbindingen is een oud en bekend probleem. Op het moment dat een RVS bout in tapgaten of moeren wordt geschroefd ontstaat een dusdanige wrijvingswarmte dat versmelting plaatsvindt. Dit leidt tot het massaal gebruik van montagepasta en hoge reparatiekosten bij ‘vreters’.
Traditioneel hebben inkopers in de bouten- en moerenwereld daar weinig last van, hoewel ze zelf massaal tubes en potten montagepasta inkopen. De collega’s in de productie en de werkplaats hebben echter handenvol werk aan het aanbrengen van montagepasta en het weer schoonmaken van gereedschappen en machines. Ook word kostbare tijd verspild doordat accuboormachines of luchtsleutels een te hoge aandraaisnelheid geven en er dus grote kans is op vreten. In het geval van koudlas komt daar reparatietijd aan boren, tappen en slijpen bij.
Er is nu echter een slim alternatief: Lubo Lubricant. Nadat Lubo International dit op de bout heeft aangebracht, verkeert de het in een droge, vaste toestand en heeft de bout een RVS uitstraling. Op het moment dat de wrijvingswarmte optreedt, smelt de Lubo Lubricant en doet haar smerende werking. Meteen daarna is de Lubo weer in vaste toestand terug en klaar voor de volgende wrijving. Hiermee treedt geen koudlas meer op en wordt significant bespaard op de monteursuren.
Lubo Lubricant is bij het gros van de Nederlandse groothandels te verkrijgen. Bedrijven die groter inkopen kunnen terecht bij de internationale groothandelaren in Europa, daar is Lubo ook vrijgegeven. Op de TechniShow wordt Lubo Lubricant, dat is genomineerd voor de TechniShow Innovatie Awards, gedemonstreerd op de stand van Ven Fasteners.
Ven Fasteners, standnummer 10 C040