MTMS in Brussel trekt 7060 bezoekers
De tweede editie van MTMS/Machineering in Brussels Expo (25-27 maart) heeft 7060 bezoekers uit de maakindustrie en machinebouw getrokken.
Met 172 exposanten (153 in 2013) schoot het initiatief van Invent Media, organisator van de beurs, meteen al goed uit de startblokken. De doelstelling was om onder één dak een representatief aanbod aan technologie, partners en toeleveranciers te brengen voor de bewerking van metaal, kunststoffen en composiet, gekoppeld aan Machineering, de eerste themabeurs voor oplossingen, componenten en technologie voor machinebouwers.
Inventieve beurscombinatie
“Laat ik dit misschien toch even toelichten”, zegt organisator Karl D’haveloose. “België is een klein landje, zeker wat betreft het potentieel aan bedrijven in de maakindustrie. Bovendien weten we dat vakbeurzen in België niet tot het lijstje topprioriteiten van Belgische industriële ondernemingen behoren. Dus eenmaal om de twee jaar uitpakken met een technologieshow voor de sector is geen sinecure. Laat het dan dus liefst meteen ook een heel inventieve beurscombinatie worden: materialentransformatie in combinatie met machinebouw en nieuwe productietechnologie.”
Voor het eerst slaagden de organisatoren erin om zeventien spelers uit nieuwe productietechnologieën (additive & new manufacturing technologies) en zes technologieleveranciers/-verwerkers uit de kunststoffen- en composietenwereld voor de kar te spannen. Paleis 5 van Brussels Expo, met zijn 15.000 vierkante meter, werd dan ook het fysieke dak waaronder alles aanschouwelijk werd gemaakt.
Van de 7060 bezoekers aan de MTMS waren 38% directieleden, CEO’s en inkoopverantwoordelijken. 11% kwam uit de productie, 14% uit engineering en Onderzoek en Ontwikkeling, 10% uit verkoop en 4% uit maintenance. Kijkend naar de sectoren, kwam 38% uit de metaalproductie en -constructie en 11 % uit engineering en machinebouw. Andere opmerkelijke aanwezige doelgroepen waren gereedschappenproductie en matrijzenbouw (6%). Bovendien scoorde de beurs voor het eerst meer dan 5% uit de kunststoffenverwerking. Het totale aantal bezoekers bleef nagenoeg stabiel (6983 bezoekers anno 2013).
De organisatoren kregen enkele keren de vraag wat er van de komende edities kan verwacht worden. Zij formuleren hun doelstelling als volgt: het verder consolideren van het aanbod en het schikken van de soorten technologie en producten in functie van belang voor de bezoeker. Kortom: bewijzen dat de maakindustrie in België om de twee jaar getrakteerd wordt op een heel breed scala aan technologie en toeleveranciers om sneller, goedkoper, beter en competitiever te produceren en te ontwerpen. Dit zal verder gebeuren in combinatie met Machineering, een heel gericht aanbod voor machines, apparaten en hightech systemen.
Volgend jaar is er opnieuw de MTMS Network Event 2016 te Kortrijk Xpo (3 en 4 februari), de derde lowcost netwerkversie van MTMS, waar in 2014 reeds 175 exposanten aan deelnamen.