Multi-technologie concern Hypertherm kruipt dicht tegen eindgebruiker aan
Van een producent van plasmasnijsystemen ontwikkelt Hypertherm zich steeds meer tot een multi-technologie concern. Via duizenden geautoriseerde partners over de hele wereld, levert het bedrijf verschillende (geautomatiseerde) oplossingen voor het snijden van onderdelen. Maar Hypertherm kruipt zelf ook zo dicht mogelijk tegen de eindgebruikers aan om hun processen te optimaliseren en ervoor te zorgen dat ze het maximale rendement uit hun snijsystemen halen.
Het Amerikaanse Hypertherm ontwerpt en produceert geavanceerde snijproducten voor gebruik in verschillende industrieën, zoals scheepsbouw, productie en autoreparatie. Naast snijsystemen met gebruik van plasma, omvat de productlijn ook systemen voor laser- en waterstraalsnijden. En daarnaast CNC-bewegings- en hoogteregelingen, CAM-nestingsoftware, software voor robottoepassingen en slijtdelen.
Top van de markt
“De verbreding naar andere snijtechnieken die in de afgelopen jaren is gemaakt, heeft verschillende redenen”, zegt Theo Cornielje, Europees directeur bij Hypertherm en verantwoordelijk voor de EMEA-regio. “Dat is allereerst de enorme ontwikkeling die we hebben gemaakt in het plasmasnijden. Met technologie die alsmaar beter en beter is geworden, zijn we de absolute top van de markt. Veel gebruikers van onze snijsystemen zijn echte liefhebbers, die steeds de nieuwste versie willen hebben. Zoals iemand die zweert bij Apple, steeds de nieuwste iPhone in zijn bezit wil hebben, zo wil de Hypertherm-fan bijvoorbeeld altijd onze nieuwste Powermax hebben. Maar niet iedereen heeft de behoefte aan dat topniveau. Hoe hoger je in de piramide zit, hoe kleiner je markt in feite wordt.”
Daarnaast ziet Hypertherm het eisenpakket van snijbedrijven veranderen. Want andere materialen en legeringen, dunner plaatmateriaal en hoogsterkte staal zijn sterk in opkomst. Daarmee groeit de behoefte aan snijtechnieken die daarbij aansluiten.
Plasma blijft de kern
En dus is Hypertherm tegenwoordig een multi-technologie bedrijf dat meerdere snijtechnieken in huis heeft. Plasma blijft daarbij de kern en dat komt volgens Cornielje goed van pas bij de ontwikkeling van de andere technieken: “Veel meer dan bij technieken als waterstraalsnijden en autogeen snijden moet bij plasmasnijden elk detail kloppen om tot een optimaal proces en een maximale snijkwaliteit te komen. Als het kleinste onderdeel niet perfect is, heeft dat ontzettende invloed op de uitkomst. Dat verklaart de hang naar perfectionisme bij Hypertherm en dat gaat ook bij onze andere snijtechnieken voordeel opleveren voor onze klanten.” Met het waterstraalsnijden is Hypertherm al behoorlijk op weg om een goede plek in de markt te veroveren. De fiberlaser is een wat taaiere materie. Het bedrijf is al een grote speler op het gebied van laserslijtdelen, die onder het Centricut label op de markt worden gebracht, maar de eerste stroombron die enkele jaren geleden werd geïntroduceerd, is nog niet het succes geworden dat men had gehoopt. “Onze eerste stroombron was niet goed genoeg omdat we applicatiekennis missen”, aldus Cornielje. “Maar we hebben genoeg aanknopingspunten om deze bron door te ontwikkelen en een volgende versie komt er dan ook zeker. We zullen ons zeker niet afkeren van de lasermarkt, maar voor ons staat vast dat we deze markt meer willen en moeten bieden dan een alternatief voor wat er reeds is. We zullen niet met ‘me too’ producten komen.”
Oplossingen bedenken vanuit de toepassingen
Net als het plasmasnijden beziet Hypertherm het waterstraal- en het lasersnijden steeds meer vanuit de optiek van de gebruiker. Het ‘inside out’ denken is veranderd in een ‘outside in’ visie: met de focus op kosten en flexibiliteit worden vanuit de toepassingen door de eindgebruiker oplossingen bedacht. Cornielje: “We denken veel meer mee met de gebruiker om zijn gemak te vergroten en zijn operationele kosten te verlagen. Het digitale tijdperk (Industrie 4.0) biedt daarbij tal van mogelijkheden. Verbeteringen voor de klant realiseer je niet alleen door innovatie in snijtechnologieën. Het gaat ook om het monitoren van slijtdelen, het leveren van (remote) service en preventief onderhoud. Daarnaast is het belangrijk om de jobmix van onze klanten te analyseren met als doel hun snijwerk optimaal te verdelen over hun verschillende machines, zodat ze hun systemen het meest effectief inzetten. Zo verbeter je het verloop van de processen en verminder je de kosten.”
Nieuwe slogan ‘Shaping Possibility’
In ontwikkeling tot multi-technologie concern past ook de nieuwe slogan van Hypertherm, die afgelopen zomer ter ondersteuning van de bedrijfsvisie is gelanceerd. ‘Shaping Possibility’ vervangt nu de oude slogan ‘Cut with Confidence’, die sinds het begin van dit decennium werd gebruikt. De nieuwe slogan weerspiegelt de rol die het bedrijf speelt bij het leveren van producten, diensten en expertise om klanten te helpen hun visie te bereiken en draagt uit wat er allemaal mogelijk is met producten van Hypertherm in de handen van hardwerkende fabrikanten en producenten. “Met onze producten en de service en ondersteuning van meer dan 1400 medewerkers/eigenaars van Hypertherm en duizenden geautoriseerde partners helpen we onze klanten onderdelen te snijden en hun bedrijfsdoelstellingen te behalen”, legt Evan Smith, president en CEO van Hypertherm, uit. “We zijn er trots op dat wij kunnen helpen bij het ‘shapen’ van hun visie en zijn dankbaar voor de mogelijkheid om samen te werken bij het produceren van de machines, gebouwen, bruggen, schepen en andere dingen die onze wereld vorm geven.”
Website biedt ondersteuning
Tegelijk met de nieuwe slogan is ook een nieuwe website de lucht in gegaan. Deze is ontworpen om de vraag van individuen en bedrijven over de hele wereld op het gebied van industriële snij- en robottoepassingen te ondersteunen. Bezoekers aan de site kunnen verschillende snijtechnologieën en -platformen met elkaar vergelijken, problemen met snijden oplossen en contact leggen met Hypertherm-deskundigen over de hele wereld. De site bevat krachtige zoekfuncties die het gemakkelijk maken om inhoud te vinden, terwijl een slim en responsief ontwerp helpt bij het bekijken van deze inhoud op computers, tablets en smartphones. “Hypertherm.com biedt voor zowel nieuwe als bestaande producenten handige inhoud die mensen kan helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen en het meeste te halen uit hun Hypertherm-producten”, aldus Denise Champagne, hoofd van het team Corporate Communications & Brand Management van Hypertherm. “Wij stellen onze mensen in staat te profiteren van bijna 50 jaar ervaring op het gebied van snijden om de informatie en steun te krijgen die zij nodig hebben om nieuwe projecten te voltooien en hun visie tot leven te brengen. We bieden ook meer informatie dan ooit tevoren, over onderwerpen die wij als van cruciaal belang zien voor ons succes, zoals duurzaamheid voor het milieu en lean manufacturing, in de hoop dat andere bedrijven van onze werkzaamheden kunnen leren.”