Nederlandse afzet aan Duitse industrie kan in 10 jaar verdubbelen
De trend in de Duitse industrie om meer naar het buitenland uit te besteden biedt Nederlandse toeleveranciers enorme groeimogelijkheden. Nederlandse metaal, rubber- en kunststofproducenten kunnen hun afzet in Duitsland de komende tien jaar verdubbelen. Dit stelt het ING Economisch Bureau in een rapport over de Duitse maakindustrie en de positie van Nederland als toeleverland, dat is gepresenteerd op de Hannover Messe.
“De omzet van de Duitse auto-industrie, elektrotechnische industrie en machinebouw groeit in 2014 naar schatting tot € 800 miljard, en zal dit decennium verder groeien”, zegt ING-econoom Jurjen Witteveen. “De rol van Nederlandse toeleveranciers is hierin nog te beperkt. Nederlandse metaal, rubber- en kunststofleveranciers exporteerden vorig jaar voor € 6,0 miljard naar Duitsland. Met extra focus en inspanningen kan dit de komende tien jaar verdubbelen.
Energiewende en ‘Industrie 4.0’
Daarnaast bieden twee grote ontwikkelingen in Duitsland specifieke kansen voor de Nederlandse maakindustrie. Zo heeft Duitsland voor de zogeheten Energiewende ambitieuze doelstellingen geformuleerd, zoals 80% tot 95% minder uitstoot van broeikasgassen en een stijging van de energie-efficiency met 50% in 2050. Dit biedt kansen voor de expertise van Nederlandse bedrijven in de maakindustrie op het gebied van energieopwekking (wind, zon), energiezuinige machines en ook de energie-infrastructuur.
Een tweede belangrijke ontwikkeling is Industrie 4.0, wat staat voor een nieuwe manier van produceren waarbij de productiviteit wordt verbeterd via ‘smart factories’ met intelligente, efficiënte en foutloze processen. ”De Nederlandse hightech-industrie heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld op het gebied van ketensamenwerking, via het model van open innovatie”, zegt Arnold Koning, ING’s sectormanager Industrie. “De Duitse industrie kan hier ook baat bij hebben om leidend te blijven in de wereld. Dit vergt forse investeringen in R&D, maar ook een sterkere samenwerking in de keten. Juist Industrie 4.0 vraagt om intensievere samenwerking, waarbij Nederland zeker een rol kan spelen.”
Nederland kan Duitsland helpen in het succesvol maken van Industrie 4.0, aldus Koning, en er liggen legio kansen voor Nederlandse bedrijven. “Om deze kansen te grijpen is er voor veel Nederlandse bedrijven een verregaande aanpassing van benadering nodig, die aansluit bij de Duitse manier van zakendoen en het winnen van het vertrouwen. Nederland heeft een goede reputatie, maar de brug slaan vergt meer dan dat, zo blijkt in de praktijk.”
Machinebouw
De Nederlandse focus ligt sterk op Noordrijn-Westfalen; 45% van de export naar Duitsland gaat naar deze regio. Voor de Nederlandse industriële toelevering liggen de grootste kansen in de specialistische machinebouw en elektrotechnische bedrijven. In deze branches zijn de zuidelijke regio’s Baden-Württemberg en Beieren leidend. Afstand is echter nog altijd een belangrijke factor in het zakendoen. Hessen en Noordrijn-Westfalen, met een grotere machinebouw dan Beieren, blijven daarom interessante regio’s met groeimogelijkheden, zeker voor kleinere Nederlandse toeleveranciers.
Lees hier het volledige rapport.