Nieuw onderzoek naar corrosie
Hoe gaat het proces van corrosie – oftewel de aantasting van metalen – in zijn werk? Daar meer inzicht in krijgen is het doel van het ThinCorr project. Het onderzoek is van belang voor een brede verzameling van toepassingen, van kogellagers en auto’s tot gebouwen en constructies.
Uniek aan het ThinCorr project is de wijze waarop getest wordt. In de testen worden de atmosferische omstandigheden waaraan metalen bloot staan – droog, nat, temperatuurswisseling, luchtvervuiling- zo goed mogelijk nagebootst. Meer inzicht in het corrosieproces zal leiden tot verbeterde materiaalkeuze en nieuwe onderhoudsprocedures waardoor de levensduur van producten verlengd wordt. Dit zal economische voordelen, verbeterde veiligheid van constructies, verminderd materiaalgebruik en lagere CO2-emissies tot gevolg hebben.
Innovaties omzetten in producten
ThinCorr is een van de projecten uit een programma van twaalf projecten op materialen-onderzoek dat door de topsector HTSM (Hightech systemen en materialen) is gehonoreerd met een toeslag van 2,6 miljoen euro. De overige twee miljoen euro die nodig is, wordt gefinancierd vanuit de industriële deelnemers aan het programma. De topsector HTSM ondersteunt de twaalf onderzoeken vanwege het baanbrekende wetenschappelijke karakter en de sterke betrokkenheid vanuit de industrie, met een commitment de innovaties snel om te zetten in nieuwe producten. De coördinatie van het programma is in handen van onderzoeksorganisatie M2i (Materials innovation institute). Het fundamentele onderzoek naar het proces van corrosie is een van de projecten die binnenkort al van start gaan. Het heeft een looptijd van 5 jaar en vergt een investering van 1.162.592 euro. De partners zijn TU Delft, VUB, NLDA, French Corrosion Institute, Arcelor Mittal, Tata Steel Europe, SKF en Zensor.
Achtergrond
Alle door de mens gemaakte producten en structuren zijn onderhevig aan milieu-invloeden en veroudering. Er is een toenemende behoefte om degradatie van gebouwen en constructies, zoals door vermoeiing en corrosie, te verminderen en zo de veilige en economische levensduur te verlengen. Voor de industrie, met name de transportsector en de civiele sector, is de selectie van de juiste materialen essentieel om de veiligheid van de constructie gedurende een levensduur van meer dan 10 jaar te garanderen. Het is daarbij vereist om de mechanismes van degradatie te begrijpen en ervoor te zorgen dat de juiste materialen ontwikkeld en gekozen worden en tijdig onderhoud gepleegd kan worden. Op deze manier kunnen afvalstromen worden gereduceerd.
Lees hier de volledige projectbeschrijving.