Nieuwe campagne benadrukt belang metaaltechnologie
Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken heeft Koninklijke Metaalunie de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ gelanceerd.
Achter de metaaltechnologiesector schuilt een wereld van bedrijven die met vernieuwing en vakmanschap ons leven dagelijks vergemakkelijken, verbeteren en veiliger maken. De nieuwe campagne moet dit meer bekend maken bij het grote publiek.
Uit recent onderzoek door onderzoeksbureau DVJ Insights blijkt namelijk dat slechts 18% van de consumenten bekend is met de Nederlandse metaaltechnologiesector. Opmerkelijk volgens de branchevereniging voor MKB-maakbedrijven in de metaaltechnologie, want achter deze sector schuilt een wereld van bedrijven die met vernieuwing en vakmanschap ons leven dagelijks vergemakkelijken, verbeteren en veiliger maken. Denk bijvoorbeeld aan imposante metalen trappen en verfijnde onderdelen in apparaten. Van fietsenstallingen tot protheses, van computers tot auto’s en landbouwmachines; metaaltechnologie maakt je wereld.
“Metaaltechnologie is meer dan een sector: het is een krachtige motor van innovatie, werkgelegenheid en talentontwikkeling in ons land. Alle mooie bedrijven die samen onze sector vormen, verdienen daarom te worden gezien zoals ze werkelijk zijn: een essentieel onderdeel van onze samenleving’’, stelt Mark Helder, voorzitter van Metaalunie. “Deze bedrijven zijn onmisbaar voor onder andere logistiek, zorg en gezonde voeding.
Of het nu gaat om de productie van onderdelen voor de gezondheidszorg of het creëren van innovatieve materialen, zoals chips in telefoons; wij zijn trots op wat we doen. Het is belangrijk dat bedrijven in de sector erkenning krijgen voor hun bijdrage aan maatschappelijke ontwikkelingen. De sector speelt namelijk een cruciale rol bij het aanpakken van maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie, de verduurzaming en de vergrijzing. Dankzij innovatieve technologieën dragen deze bedrijven bij aan welvaart en economische groei. Maar om die bijdrage mogelijk te blijven maken hebben we voortdurend nieuwe vakmensen nodig. Ook daar is meer zichtbaarheid en waardering voor nodig. Niet alleen van de maatschappij, maar ook van de overheid.”
Innovatieve sector met impact
De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ is een initiatief van Koninklijke Metaalunie. Met 38.000 bedrijven en 200.000 werknemers behaalt de metaaltechnologiesector een jaaromzet van € 44,5 miljard. Iedereen die mee wil doen om de metaaltechnologiesector meer bekendheid te geven, kan gebruikmaken van de hashtag #metaaltechnologiemaaktjewereld. Ook kunnen de speciaal voor de campagne gemaakte communicatiemiddelen worden gebruikt door bedrijven uit de sector. Meer informatie over de campagne is te vinden op de campagnewebsite.