Nieuwe D-Tec schrootkipper is een lichtgewicht in zijn klasse
Trailerbouwer D-Tec in Kesteren heeft een nieuwe kipper voor de recyclingsector ontwikkeld. Deze is ontworpen voor stabiliteit en duurzaamheid, maar tegelijkertijd is het een echte lichtgewicht in zijn klasse. Tijdens het ontwerpproces is gebruikgemaakt van bewezen marktontwikkelingen en de expertise van Christian Lück uit Duitsland.
D-Tec heeft een jarenlange ervaring met de productie van lichtgewicht tanktrailers en containertrailers. Ook bij de productontwikkeling van de kipper was een laag leeggewicht een belangrijk uitgangspunt. Algemeen directeur Gerrit van Vlastuin: “Door onder andere de toepassing van hoge treksterkte staal zijn wij nu ook in staat om een lichtgewicht kipperchassis op de markt te zetten. Door het geoptimaliseerde ontwerp en door het toepassen van zeer slijtvaste Hardox-zijwanden van 3 mm en een Hardox-bodemplaat van 5 mm is de kipper bij een volume van 57 kubieke meter leverbaar vanaf 7.400 kilo.”
Veiligheid en gebruikersgemak
Bij deze productontwikkeling vormde het minimaliseren van de omvalkans een belangrijk aandachtspunt. “Daarom ontwikkelden we de kipper met een laag zwaartepunt en heeft hij een torsiestijf chassis met uniek schorenconcept. Dit laatste komt de veiligheid ten goede.” Voor het makkelijker en sneller lossen van de lading is de vorm van de bak conisch (loopt taps toe) en bestaan de zijwanden uit één plaat zonder extra lasnaden. Voor meer flexibiliteit tijdens het lossen kan één van de achterdeuren optioneel uitgerust worden met een graanschuif.
Prototype goed ontvangen
“Met de ontwikkeling van het chassis en de bak hebben wij gekeken naar onze eerdere ervaringen en de behoeften vanuit de markt. Het eerste prototype is als test ingezet bij één van onze klanten en door verschillende chauffeurs intensief gebruikt. De kipper heeft de test goed doorstaan, de bodem en de zijwanden zien er na gebruik nog goed uit. We zijn daar heel tevreden over”, vertelt Van Vlastuin.
Voor Europese markt
Bij het ontwerp hield D-TEC eveneens rekening met de inzetbaarheid in geheel Europa. “Vooral bij het chassisontwerp en met de uitwerking van de verschillende bakuitvoeringen hielden we rekening met de diverse markten. Met als resultaat een optimale gewichtsverdeling voor de verschillende markten.”