Nieuwe havenkraan voor Tata Steel

Bij Tata Steel in IJmuiden wordt een nieuwe havenkraan geplaatst voor het lossen van zeeschepen met grondstoffen voor de staalproductie.

Het transport is bepaald geen sinecure: de 62 meter hoge, 108 meter lange en 32 meter brede kraan werd op 26 augustus in Polen op een ponton van 100 bij 33 meter geplaatst en is sinds 30 augustus over zee onderweg naar IJmuiden, waar hij een dezer dagen arriveert. De kraan wordt aangemeerd in de eigen zeehaven van Tata Steel. Na het treffen van de nodige voorbereidingen zal de 1.950 ton zware kraan vervolgens op de kop van de havenkade worden geplaatst, naast de huidige kranen. De verwachting is dat de loskraan over twee maanden volledig operationeel is.

De eigen zeehaven behoort tot de sterke punten van het staalbedrijf, dat een ideale ligging combineert met een uitgekiende configuratie van fabrieken, installaties en R&D-faciliteiten waarin aan de ontwikkeling van de nieuwste staalsoorten wordt gewerkt. “Er zijn in de wereld niet veel staalfabrikanten die over een eigen diepzeehaven beschikken”, aldus Hans van den Berg, directeur van Tata Steel in IJmuiden. “Dat is een van de voordelen die wij hebben. Deze haven is een belangrijk onderdeel van het succes van ons bedrijf in IJmuiden. De loskranen vormen het begin van het proces van staal maken. Door te investeren in deze nieuwe, hightech loskraan zorgen we ervoor dat onze haven over ultramoderne faciliteiten beschikt en klaar is voor de toekomst.”

Hightech en duurzaam

De nieuwe loskraan heeft een capaciteit van 3.000 ton per uur (65 ton werklast). Ter vergelijking: de huidige drie loskranen hebben elk een capaciteit van 2.000 ton per uur (40 ton werklast). De kraan is gebouwd conform de laatste stand der techniek op het gebied van geluid en milieu. Zo zit er aan de voorzijde een morsplaat, die over het te lossen schip steekt om materiaal dat uit de grijper valt op te vangen. Sproeiers in de stofschotten kunnen bij droog weer worden geactiveerd. De bunker waarin de grondstoffen kunnen worden gelost is voorzien van stofschotten en stofdeuren. Dit alles om stofverspreiding te voorkomen. De aandrijvingen zijn geluidsarm en energiezuinig, met een systeem dat stroom terug kan leveren aan het elektriciteitsnet. In totaal lossen de kranen in de haven van Tata Steel jaarlijks zo’n 110 tot 120 schepen, goed voor zo’n 14 miljoen ton aan grondstoffen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Klimaatneutrale productie stalen panelen

16-10 De locatie in Geldermalsen is onderdeel van de downstream-activiteiten van Tata Steel Nederland. Eerder…

Plaatbewerking

Lijn van 20 miljoen

07-10 Dit is de grootste investering ooit voor Feijen, waarmee 20 miljoen euro is gemoeid.…

Bedrijf en Economie

Tata Steel voltooit windscherm van geperforeerd staal

02-10 Gemaakt van geperforeerd staal, zorgen de gaten in het windscherm ervoor dat de wind…

Materialen

Proefplatenstation Tata Steel versnelt ontwikkeling nieuwe staalsoorten

01-07 De uitbreiding is de meest recente in een serie investeringen en versterkt de positie…

Materialen

Danieli en Tenova gaan basic engineering doen voor Groen Staal-plan Tata Steel

27-05 Danieli is een wereldwijde leverancier van technologie voor de ijzerproductie. Tenova is een pionier…

Materialen

Principeakkoord Tata Steel en Gedia voor levering Zeremis groen staal

28-02 Het Duitse bedrijf ontwikkelt en produceert lichtgewicht structurele carrosseriedelen en chassiscomponenten voor veel toonaangevende…

Materialen

Tata Steel lanceert milieuvriendelijke bezorgservice

13-11 Hiermee kunnen klanten hun zogenaamde scope 3-emissies en andere emissies die verband houden met…

Materialen

Tata Steel gaat in staalproductie CO2-arm zink gebruiken

12-09 De gesloten overeenkomst dekt een aanzienlijk deel van Tata Steel’s zinkbehoefte en stelt bijvoorbeeld…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs