Nieuwe kraanwagens voor vervoer stroomaggregaten
Bredenoord, bekend van de verkoop en verhuur van mobiele stroomaggregaten, heeft haar wagenpark uitgebreid met negen Volvo FH 500-trucks met Palfinger autolaadkraan.
Het betreft acht volledig luchtgeveerde 6×2-motorwagens met 33 tm-kranen en een 8×2 waarop een 66 tm-kraan is gebouwd. Naast de energiezuinige en milieuvriendelijke Euro 6-motor waren de technische mogelijkheden van de Volvo-trucks een belangrijk argument in de keuze voor Volvo Trucks.
Het transport van eigen materiaal binnen Europa verzorgt Bredenoord met een vloot van dertig voertuigen, verdeeld over zeven locaties in Nederland, Duitsland en Denemarken. De nieuwe 6×2-kraanwagens worden onder meer ingezet voor het transport van aggregaten van 15 tot 1250 kVA. Voor het lossen van containeraggregaten is een bandliersysteem opgebouwd. Dit werk wordt vergemakkelijkt door de luchtgeveerde vooras, waarmee de voorkant van het chassis omhoog kan worden gebracht. De sterkere kraan op de vierasser kan de containers en zwaardere brandstoftanks ook via de zijkant lossen. Achter elke truck hangt een nieuwe GS Meppel aanhanger.
I-See
“Technisch en financieel paste Volvo Trucks ons het beste”, aldus transportmanager Denny Testerink. “Bredenoord is bezig met verduurzamen, daar sluiten de prestaties van de Euro 6-motor goed bij aan.” Gekozen is voor Volvo I-Shift met I-See: de intelligente cruisecontrol van Volvo Trucks die de kinetische energie van de truck op heuvelachtige trajecten efficiënt benut en zo een nog zuiniger verbruik realiseert.
Veiligheid onderweg
Doorslaggevend was volgens Testerink het feit dat het merendeel van de chauffeurs hun voorkeur uitsprak voor de Volvo-trucks. “Onze werknemers zijn ons kostbaarste bezit, ze moeten tevreden zijn met het materieel. Om de veiligheid onderweg te waarborgen, hebben we gekozen voor airbags en Volvo Engine Brake (VEB+), de drieassers zijn bovendien uitgevoerd met het volledige Safety-pakket en een retarder. Dit geeft vooral in de afdaling extra remkracht en dus veiligheid. Bijkomend voordeel is dat men hierdoor de slijtage van de remmen beperkt.”
De kranen en liersystemen werden opgebouwd door HSE in Vaassen. Testerink: “HSE is al jaren onze vaste carrosseriebouwer. Ook de samenwerking met Harbers Trucks in Apeldoorn verliep op rolletjes. Dat de aflevering van zulke complexe voertuigen zo soepel verliep, zegt veel over de knowhow en servicebereidheid van deze partijen.”