Nieuwe technische vakbeurs in Kalkar
In de splinternieuwe beurshal van Messe Kalkar wordt op 3 en 4 december 2013 de eerste editie van een nieuwe technische vakbeurs georganiseerd. Deze Technische Industrielle Messe Kalkar (TIM Kalkar) richt zich op exposanten en bezoekers uit de technische industrie in zowel Nederland als Duitsland in een straal van 100 kilometer rondom Kalkar. “TIM biedt prachtige kansen voor Nederlandse bedrijven om in contact te komen met de interessante Duitse markt”, zegt beursorganisator Jacqueline Schrijver.
De nieuwe beurshal is afgelopen jaar gebouwd in Kernwasser Wunderland. Dit is een complex van de Nederlandse ondernemer Henny van der Most, iets meer dan 20 kilometer over de grens op de A12 bij Arnhem. Het terrein, ooit bedoeld als kerncentrale, is de afgelopen jaren ontwikkeld tot een uitgaanscentrum en congreslocatie van formaat. Beurzen werden er tot dusverre maar mondjesmaat georganiseerd, maar met de komst van de begin december opgeleverde beurshal wordt ook die activiteit nu groots opgepakt. Er wordt een compleet beursprogramma voor de hal ontwikkeld.
Hal met uitstraling
De nieuwe hal is 6000 vierkante meter groot en biedt alle moderne faciliteiten die voor de organisatie van een beurs nodig zijn: goede krachtstroomvoorzieningen om bijvoorbeeld draaiende machines te kunnen exposeren, een vloer met genoeg draagvermogen voor zware objecten, goede belichting en een strakke uitstraling. De hal is groot genoeg om 350 bedrijven goed te presenteren.
De eerste beurzen zijn hier al gehouden. De agrarische vakbeurs Greenlive beet in december het spits af en was meteen een succes. Op de beurskalender staan inmiddels ook een gastronomische beurs, beurzen voor de groenbranche en de recreatiebranche, een bouwbeurs en een beautybeurs. En eind dit jaar vormt Messe Kalkar dus ook het decor voor een technische vakbeurs. Voor de organisatie hiervan is Jacqueline Schrijver aangetrokken. Zij is een bekende in beurzenland. Een aantal jaren geleden stond ze, toen nog onder de naam Hamberg-Schrijver, aan de wieg van enkele technische vakbeurzen in Nederland. Ze heeft er vele georganiseerd, is er een aantal jaren tussenuit geweest, maar is blij dat ze weer terug is. “Een beurs organiseren is echt mijn ding. Dat vind ik geweldig. En het is helemaal leuk om een nieuwe beurs vanaf de grond op te bouwen.”
Expositieprogramma
TIM wordt een tweedaagse beurs (dinsdag 3 en woensdag 4 december, openingstijden 13.00-21.00 uur) voor metaalbewerkende en -verwerkende bedrijven, bedrijven in de kunststof- en rubberindustrie en CADCAM. Ook komt er in het hart van de beursvloer een gebruikte machine arena. “Het wordt een compacte, puur technische beurs, die interessant is voor zowel de vakgerichte exposant als bezoeker”, zegt Schrijver. “We willen geen vervuiling met exposanten die op zo’n technische beurs eigenlijk niet thuishoren. En samen met de exposanten gaan we doelgericht een kwalitatief goed publiek uitnodigen. Ik wil met TIM terug naar de basis: exposanten staan op een beurs omdat ze willen verkopen, mensen bezoeken een beurs omdat ze op zoek zijn naar producten of diensten. Het gaat op een beurs om de handel.”
TIM Kalkar hanteert een all-in concept. De exposant betaalt één prijs voor een compleet afgewerkte stand, de uitnodigingsservice, hapjes en drankjes voor de bezoekers en een diner voor de standbemanning. Parkeren is gratis. Kernwasser Wunderland beschikt over meerdere hotels met in totaal zo’n 500 kamers, waardoor exposanten optioneel ook kunnen kiezen voor een all-in hotelarrangement om te overnachten.
Duitse markt
Volgens Jacqueline Schrijver heeft TIM Kalkar veel potentieel. “Een technische vakbeurs vlak over de Duitse grens is juist in deze tijd heel interessant voor Nederlandse bedrijven. De Duitse economie draait immers veel beter dan de onze. Er zit hier in de deelstaat Nordrhein-Westfalen heel veel technische industrie, die volop kansen biedt. We zullen ons dan ook nadrukkelijk richten op het werven van Duitse bezoekers. Voor de eerste TIM streven we naar 100 à 120 exposanten. Ik denk dat de verhouding Nederlands-Duitse expoanten de eerste keer 60- 40 zal zijn, maar op den duur 50-50. We verwachten namelijk dat de animo vanuit Duitsland enorm zal zijn als TIM Kalkar eenmaal op de kaart staat. Duitsers zijn in eerste instantie vaak wat afwachtend. Ze zullen de beurs eerst bezoeken, maar als het concept en de kwaliteit goed zijn, zullen ze terugkeren als exposant. Dat zien we al aan de belangstelling voor de volgende Greenlive. Voor TIM voorzie ik ook zo’n ontwikkeling, al zal er wel 2 à 3 jaar nodig zijn om een beurs met 350 bedrijven neer te zetten.”
TIM Kalkar krijgt een eigen website. Hierop staat alle informatie en een inschrijfformulier voor belangstellende exposanten. De website biedt ook ruimte voor noviteiten van beursdeelnemers en nieuws over de voortgang van de beurs.
Voor meer informatie: Jacqueline Schrijver, tel. +49 (0)2824 / 910 – 197