NLR bevordert luchtvaartinnovatie met draadvonktechnologie

Het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Marknesse is de verbindende schakel tussen onder andere de luchtvaartindustrie en de wetenschap. Het kennisinstituut bevindt zich daarom in de frontlinie van nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Efficiëntere motoren, nieuwe materialen, het gebruik van duurzame brandstoffen zoals waterstof en vergaande aerodynamische verbeteringen, vragen om steeds complexere testmodellen en dus om nieuwe bewerkingstechnologieën. Om aan die vraag te kunnen voldoen heeft NLR geïnvesteerd in een draadvonkmachine van Mitsubishi.

Onderdelen in modellen worden steeds complexer. Dit vraagt om nieuwe productietechnologieën zoals draadvonken.

De behoefte aan een klimaatneutrale luchtvaart brengt een versnelling in de ontwikkeling van nieuwe innovaties. NLR streeft samen met de luchtvaartindustrie naar het verminderen van vliegtuigemissies. De netto uitstoot van broeikasgassen zoals CO2 en stikstofoxiden (NOX) zou in 2050 nul moeten zijn. Deze doelstelling is ambitieus maar volgens NLR mogelijk zolang innovatie ruim baan krijgt. “De beweging richting groen vliegen is echt in opmars. Het duurt altijd enkele jaren voordat een nieuwe trend bij ons in de werkplaats zichtbaar is.

De eerste ontwikkelingen die zijn geënt op duurzaam vliegen krijgen nu ook daadwerkelijk vorm in de modellen die we maken. Door de coronacrisis en de impact op de luchtvaartindustrie merken we dat sommige vliegtuigbouwers even op de rem hebben getrapt qua innovatie, maar de algemene tendens is dat de komende jaren grote stappen gemaakt zullen worden. Dat heeft veel effect op de modellen die we ontwikkelen en de productietechnologie die daar bij hoort”, vertelt Bert Idserda, teamleider van de productieafdeling binnen NLR.

Lees het hele artikel in de eerste editie van het nieuwe magazine VerspaningsNieuws.

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Grote matrijzen vragen om nog grotere draadvonkmachines

18-12 Adex in Venlo specialiseert zich al ruim 45 jaar in de engineering en productie…

Verspanen

Mitsubishi oliebad draadvonker voor uitzonderlijke precisie

01-11 De MX900 werd voor het eerst in Europa gepresenteerd tijdens de AMB in Stuttgart…

Verspanen

Kennissessies met Dymato en Röders

15-04 Dymato, de Benelux-vertegenwoordiging van het Duitse Röders, neemt 16 april opnieuw deel aan Manufacturing…

Bedrijf en Economie

Dymato en Hyundai Wia samen op weg naar groei in België

06-03 De machineleverancier uit Veenendaal verwacht in de tweede helft van dit jaar een verkoopkantoor…

TechnishowNieuws

Dymato legt nadruk op totaaloplossingen

05-03 De presentatie van Dymato zal opvallend zijn. De i20 WRC rally-auto van Hyundai Motorsport…

Verspanen

Dymato presenteert baanbrekende technologieën

08-11 Röders heeft al zijn expertise samengebracht in het nieuwe RPT600 DSH vijfassige bewerkingscentrum, dat…

Verspanen

Dymato klaargestoomd voor ‘Next Generation’

03-10 Werner Meijer heeft als interim directeur in verschillende sectoren gewerkt, waaronder de logistiek. Hij…

Columns

Je bent niet speciaal

26-06 Kijk, natuurlijk is er wel ruimte voor specials, maar dat geldt vooral voor een…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs