NLR investeert in een hoognauwkeurige 5-asser van Matec
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft een 5-assig Matec bewerkingscentrum besteld. De machine wordt medio juni geleverd en zal gebruikt gaan worden voor het fabriceren van zeer nauwkeurige windtunnelmodellen van nieuwe vliegtuigen en zeer nauwkeurige optische frames voor meetinstrumenten in wetenschappelijke satellieten. De eisen die aan de nieuwe 5-asser werden gesteld waren dan ook niet gering.
Voorafgaand aan de aanbesteding heeft een onafhankelijk technisch adviesbureau in opdracht van NLR uitgebreid onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van nauwkeurigheden en dynamische eigenschappen waarbij ook de stabiliteit een belangrijke rol speelde. Hiervoor zijn er in de productie van Matec diverse metingen en testen verricht.
Groot bereik, klein oppervlak
Naast de hoge dynamische en nauwkeurigheidseisen moest de machine over een zo groot mogelijk 5-assig bereik op een zo klein mogelijk oppervlak beschikken. In nauw overleg tussen NLR, Matec en de Nederlandse Matec-importeur Limas CNC machinery is een machine geconfigureerd met een werkbereik van 2000×800 mm (X-Y) met vast bed, zwenkkop en een geïntegreerde rondtafel met een afmeting van 1000 mm, waardoor een compacte machine is ontstaan waarin producten met een diagonaal tot 1240 mm, 5-assig simultaan bewerkt kunnen worden.
Heidenhain besturing
De machine krijgt een Heidenhain TNC640 besturing met de nieuwste softwareopties ten behoeve van dynamiek en nauwkeurigheid waaronder CTC (cross talk compensation). Er is gekozen voor een motorspindel met een toerentalbereik van 0-15.000 rpm, 30KW vermogen en een hoog draaimoment waardoor bewerkingen in zowel staal, aluminium als titanium mogelijk zijn. Er zal ook composiet op de machine bewerkt worden.
De rondassen zijn voorzien van spelingsvrije torquemotoren met een hoge dynamiek in combinatie met zeer nauwkeurige meetsystemen (2,5 “) waardoor ook een hoge ruimtelijke nauwkeurigheid gewaarborgd is. Verder worden de spindel en koelmiddel op een constante temperatuur gehouden ter voorkoming van onnodige warmte toevoer en wordt de machine in een geconditioneerde ruimte geplaatst.
NLR is de onafhankelijke kennisonderneming in Nederland op het gebied van lucht- en ruimtevaart met als missie de lucht- en ruimtevaart veiliger, duurzamer en efficiënter te maken. Het instituut ontwikkelt nieuwe en kosteneffectieve technologieën voor lucht- en ruimtevaart, van ontwerpondersteuning tot productietechnologie en MRO (Maintenance, Repair and Overhaul) en overbrugt met haar unieke expertise en geavanceerde faciliteiten de kloof tussen onderzoek en toepassing in de praktijk. Bij het NLR werken ongeveer 650 mensen, verdeeld over een locatie in Amsterdam en in Marknesse, Flevoland. De jaarlijkse omzet van het NLR bedraagt ongeveer 75 miljoen euro.