NPS Driven bouwt dieselmotor om naar waterstof

NPS Driven in Ravenstein bouwt op dit moment een traditionele DAF motor om naar een innovatieve duurzame waterstofmotor voor gebruik in de bouw, constructie en binnenvaart.

Moderne dieselmotoren kunnen volgens NPS Driven met een aantal aanpassingen prima draaien op waterstof.

 

Peter van der Heijden, Managing Director van NPS Driven, vertelt: “Samen met collega’s van TNO gingen we vier jaar geleden aan de slag met het ombouwen van de traditionele verbrandingsmotor naar een schoon alternatief. Moderne dieselmotoren kun je met een aantal aanpassingen prima laten draaien op waterstof. Het voordeel is dat zo’n systeem geen schadelijke emissie veroorzaakt en dat het een goedkope oplossing is ten opzichte van batterijen of fuel cells.”

Bestaande motor uit elkaar

R&D Engineer Jarne Lotens ontwikkelt de componenten voor de waterstofmotor, waarbij alles op de millimeter nauwkeurig wordt geproduceerd. De bestaande motor gaat daarvoor bijna helemaal uit elkaar. “We hebben zelf een brandstof- en ontstekingssysteem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat waterstof wordt omgezet in energie. Het mooie is dat alles uitstekend werkt. De motor op de proefstand bij TNO bewijst dat.”

Proeftuin

Chief Scientist bij NPS Driven Peer Wezenbeek begeleidt de tests bij TNO en stuurt bij waar dat nodig is. “Het is de software die ervoor zorgt dat de motor doet wat hij moet doen. Eind dit jaar moet dit testtraject afgerond zijn. Begin 2024 kunnen onze eerste klanten al aan de slag in de proeftuin waar we diverse veldtesten uitvoeren. Daarna gaan we verder met de ontwikkeling en kalibratie, zodat we de set op een breder traject kunnen inzetten.”

Vele malen goedkoper

Peter van der Heijden: “Grote spelers in de markt willen hun CO2 footprint verlagen en gaan in zee met de transporteur die hen daarbij kan helpen. Transporteurs die de innovatiestap nu durven te maken, kunnen snel en met beperkte financiële middelen voldoen aan deze eis. Zoals het ernaar uitziet is de inbouw van een waterstofmotor vele malen goedkoper dan elektrificatie of fuel cells. Bovendien kunnen we in Nederland zelf waterstof produceren, waardoor het gebruik van schaarse grondstoffen vervalt. Daarnaast werkt de waterstofmotor praktisch hetzelfde als de dieselmotor. Daardoor is het onderhoud vergelijkbaar en de marktacceptatie hoog.”

 

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV