Offline programmeren in 3D
Lasrobotspecialist RobWelding ontwikkelt momenteel een nieuwe manier van offline programmeren. Het betreft een combinatie van de HTC Vive Virtual Reality-bril en het programmeerprogramma Robotstudio van ABB. RobWelding showt dit 3D-programmeren in de virtuele wereld op NIL Verbindingsweek (1-3 november in Gorinchem).
“Wanneer u deze bril op zet, kunt u virtueel door uw gewenste robotcel lopen. Het is echt nét alsof u op uw werkplek loopt, zelfs uw koffiekop staat op de vertrouwde plaats”, aldus directeur Karel van Vlastuin. “Offline programmeren wordt zo realistischer, eenvoudiger en leuker. En potentiële investeerders weten nu precies of de robot bij ze past of niet.”
Nog niet beschikbaar
De 3D-techniek is niet nieuw, het wandelen door een realistische robotcel dus ook niet. RobWelding gaat echter een stap verder door het offline programmeren met Robotstudio verder te ontwikkelen en verfijnen. “Deze ontwikkeling is nog niet afgerond, we kunnen dus nog geen compleet offline programmeerpakket aanbieden”, vertelt Sjors van der Linden, robotengineer bij RobWelding. Wanneer deze toepassing wel beschikbaar is, kan hij nog niet zeggen.
Levensecht
Toch biedt de combinatie van de Virtual Reality-bril met het offline programmeerprogramma nu al voordelen. Bijvoorbeeld voor mensen die nadenken over de aanschaf van een robot. Van Vlastuin: “Het is vaak moeilijk in te schatten hoe een robot inclusief lascel eruit komt te zien. Past het überhaupt wel? Met deze bril kunt u alvast zien hoe het eruit komt te zien. Via twee controllers heeft u interactie met de virtuele wereld, bijvoorbeeld uw bedrijfshal. Echt levensecht. Dat geeft een beter beeld dan de 2D-beelden van een folder.”
Wandelend programmeren
Hoewel het offline programmeren nog volop in ontwikkeling is, kan RobWelding nu al laten zien dat het veel gemakkelijker zal worden. “Het is mogelijk om virtueel van de ene positie in de robotcel naar de andere te springen. Programmeerpunten zijn ook al aan te geven. Programmeren kan al door gewoon van het startpunt naar het eindpunt te wandelen en deze punten te markeren”, zegt Van der Linden. “ABB begon met deze ontwikkeling. Wij hebben dit in Zweden bij hen gezien en proberen het nu verder te ontwikkelen en verfijnen. Zodat het programmeren stabieler en preciezer wordt. Dat is het nu nog niet.”
Op het vakevenement NIL Verbindingsweek showt RobWelding het 3D-programmeren in de virtuele wereld op stand 339.