Omzet Trumpf in Nederland met 55 procent gestegen
De Duitse machinebouwer Trumpf heeft haar omzet in Nederland in het boekjaar 2016/17 met 55 procent zien groeien. Dat komt vooral door de EUV-samenwerking met ASML. Trumpf levert aan de chipmachinefabrikant lasers die met behulp van extreem ultraviolette straling oppervlakken van chips voor de computerindustrie belichten.
De omzetgroei in Nederland droeg bij aan fraaie (voorlopige) cijfers die Trumpf presenteerde over het gebroken boekjaar 2016/17, dat op 30 juni is geëindigd. De omzet groeide met bijna 11 procent en kwam uit op 3,1 miljard euro. Ook orderintake nam toe: die bedroeg 3,4 miljard euro, wat neerkomt op een groei van ruim 21 procent. Uit de voorlopige cijfers blijkt dat het thuisland Duitsland nog steeds de belangrijkste markt is, goed voor een omzet van 642 miljoen euro. Daarna volgen de Verenigde Staten en China. Bijzonder goed ontwikkelde zich de markt in Zuid-Korea, waar Trumpf veel klanten in de elektronica-industrie heeft. Hier steeg de omzet met 57 procent. In Europa deed naast Nederland ook Italië het opmerkelijk goed met een omzetstijging van 34 procent.
Sterke wereldconjunctuur
Trumpf profiteerde vooral van de sterke wereldconjunctuur. “We konden onze planning in veel markten overtreffen”, aldus bestuursvoorzitter Nicola Leibinger-Kammüller. “Al onze productgroepen deden het goed, maar we zijn ons ervan bewust dat het huidige investeringsklimaat ook te danken is aan effecten als de Eurokoers en de grondstofprijzen.”
Nieuw logistiek centrum
Trumpf heeft het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van het digitale businessplatform Axoom en de uitbreiding van locaties in binnen- en buitenland. De onderneming noemt als voorbeelden het nieuwe logistieke centrum bij het hoofdkantoor in Ditzingen, dat op 19 oktober aan de buitenwacht wordt voorgesteld, en de inrichting van een Industrie 4.0-demonstratiefabriek in Chicago, die op 12 september geopend. “Juist in tijden van politieke verschillen tussen Duitsland en de Verenigde Staten geven we hiermee aan onze Amerikaanse klanten een signaal af dat we de VS beschouwen als een van de belangrijkste markten voor digitale productie”, aldus Leibinger-Kammüller.
Toekomsttechnologieën
Trumpf heeft een nieuwe organisatiestructuur geschapen om de ontwikkeling van toekomsttechnologieën als EUV en additive manufacturing alsmede de digitale transformatie te versnellen. Daarom is ook de concernleiding uitgebreid en zijn de taken daarin opnieuw verdeeld. Kijkend naar de politieke ontwikkelingen in de wereld en de invloed daarvan op de markten, wees Leibinger-Kammüller erop dat deze tot dusverre nauwelijks effect hebben gehad op de business in Europa en overzee. “De politieke situatie is op veel plaatsen anders dan de economische. Klanten en leveranciers hebben kennelijk geleerd dat ze zich met een hoge mate van flexibiliteit moeten instellen op de toegenomen volatiliteit.“