Onderhoudskosten geverfde staalconstructies dalen sterk met SSAB weerbestendig staal
SSAB heeft geverfd weerbestendig staal onderworpen aan een zes jaar durende test, waarbij het werd blootgesteld aan corrosieve zoute lucht en extreme weersomstandigheden. Hoewel het gelakte oppervlak was weggekrast, waardoor het staal bloot kwam te liggen, bleek het staal bestand tegen corrosie. Ook bleef de verf sterk vast aan het staal hechten, waardoor verdere corrosie werd vertraagd.
In 2012 is SSAB begonnen met het testen van geverfde monsters van weerbestendig staal in een ruwe buitenomgeving, om te evalueren in hoeverre dit beter bestand is tegen corrosie dan conventioneel geverfd staal. De resultaten, die in 2018 werden verzameld, waren nog beter dan verwacht. De monsters van SSAB weerbestendig staal waren vrijwel onaangetast. “We zijn erg blij met de resultaten. Onze klanten zullen hier ongetwijfeld heel wat voordelen uit halen. Dankzij een betere corrosiebestendigheid hoeft minder vaak nieuwe verf worden aangebracht en onderhoud worden uitgevoerd”, aldus Robert F. Wesdijk van SSAB.
Beschermende patinalaag
Uit de tests is gebleken dat de beschermende patina van het weerbestendige staal zich ook op het staaloppervlak vormt als er een kras door de laklaag heen komt. Deze beschermende laag vertraagt het doordringen van corrosie onder de lak en verbetert de corrosiebestendigheid, waardoor lak- en onderhoudswerkzaamheden minder vaak hoeven te worden uitgevoerd. “Om de test uit te voeren hebben we monsters van 100×150 mm van vijf verschillende weerbestendige staalsoorten geverfd, evenals een referentiemonster zonder weerbestendige legering, met een epoxy-polyurethaan verfsysteem”, legt Esa Virolainen, Senior Specialist bij SSAB, uit. “We maakten op elk monster een kras om het staal aan corrosie bloot te stellen en lieten ze meer dan zes jaar buiten liggen.”
Intacte verflaag
Verdere analyse toonde ernstige corrosie en losse verflagen rond de kras aan op standaard koolstofstaalmonsters. Op slechts enkele van de weerbestendige staalmonsters van SSAB was enige corrosie te zien. De monsters werden vervolgens, na visuele inspectie, geëvalueerd volgens de norm EN ISO 4628-8.
“Je kon aan de laklaag zien dat het conventionele staal zichtbaar gedelamineerd was, terwijl ons weerbestendige staal er min of meer nog hetzelfde uitzag, met een intacte verflaag”, aldus Virolainen. “Er werd een kleine hoeveelheid roest gevonden onder de verf van de weerbestendige staalmonsters, maar die verf bleek, ondanks de corrosie, nog goed aan het staal vastgehecht. Er moest zelfs kracht worden uitgeoefend om de verf van de aangetaste gebieden te verwijderen.”
Corrosiviteitsclassificatie C5
De tests werden uitgevoerd op het eiland Bohus-Malmön aan de westkust van Zweden. De testlocatie wordt beheerd door RISE Kimab (Research Institutes of Sweden) en kent extreem wisselende weersomstandigheden en zeer corrosieve zoutwaternevels. Gedurende bijna de gehele duur van de test heeft de locatie een corrosiviteitsclassificatie van C5 gehandhaafd, de hoogste op de internationaal erkende schaal.
De geteste staalsoorten omvatten SSAB Weathering 355, 550, 700 en 960. De staalsoort S420 werd gekozen als referentiekwaliteit voor conventionele koolstofstalen zonder weerbestendige legering.
SSAB weerbestendig staal is een laaggelegeerd hogesterkte-koolstofstaal dat een natuurlijke corrosiebestendigheid biedt dankzij een beschermende patinalaag, die zich op het oppervlak van het staal vormt. Weerbestendig staal wordt vaak gebruikt in constructies, bruggen, spoorweg materieel, maar ook in elektriciteitsmasten.
Download hier het testrapport.