Onderzoek naar economische schade Chroom(VI)-autorisatie
FME, Koninklijke Metaalunie en Vereniging ION zijn bezorgd dat besluitvorming van de Europese Commissie over Chroom(VI)-verbindingen leidt tot forse economische schade en banenverlies in Nederland. Ze laten bureau Panteia nu economisch onderzoek doen.
Europese REACH-regelgeving verplicht bedrijven, die werken met Chroom(VI)-verbindingen, autorisatie aan te vragen. De Europese Commissie moet eind 2016 besluiten of dit de komende vier, zeven of twaalf jaar toegestaan blijft. Voor de technologische industrie zijn Chroom(VI)-verbindingen onmisbaar. Bedrijven willen lange termijn zekerheid en zullen bij te korte termijnen investeringen uitstellen of verplaatsen naar landen buiten de Europese Unie. Robert van Beek, FME: ”Als de industrie de chemische behandeling met behulp van Chroom(VI) niet meer mag uitvoeren in Europa, verplaatst het werk zich naar andere landen. Dit kan omdat import van eindproducten (zoals een verchroomde badkamerkraan) toegestaan blijft. Dit rapport moet de Europese Commissie en de Nederlandse regering een feitelijk beeld geven van de economische impact, als de industrie wordt geconfronteerd met hele korte autorisatietermijnen.”
Welke bedrijven worden bedreigd?
De drie branches hebben enkele groepen bedrijven geïdentificeerd die bedreigd worden door de Europese REACH-regels. Het gaat om de oppervlaktebehandelende industrie, bedrijven die producten maken met behulp van Chroom(VI) en bedrijven die producten maken waar Chroom(VI)-verbindingen voor zijn gebruikt. Daarbij gaat het om machines (slijtvastheid) en producten in de automotive, elektronica-, luchtvaart-, ruimtevaart- en defensie-industrie.
Jos van de Werken, Koninklijke Metaalunie: ”Vaak weten bedrijven zelf niet hoe afhankelijk ze zijn van Chroom(VI). Chroom(VI) reageert chemisch door tot Chroom(III) of metallisch chroom dat niet meer schadelijk is. Chroom zit niet alleen op een fietsbel, maar ook in tal van componenten en onderdelen in hightech producten”.
Egbert Stremmelaar, Vereniging ION: ”Ik zie nu al diverse cases van bedrijven die investeringen uitstellen of uitvoeren in andere landen. Een termijn van slechts vier jaar is een fopspeen. De aanvraag duurt twee jaar en de besluitvorming bedraagt 18 maanden. Klanten willen die onzekerheid niet. We hebben als standpunt dat Chroom(VI) moet worden vervangen zodra het kan, maar dat autorisatie moet worden verleend in situaties waar het moet”.
De branches willen het onderzoek in juni afronden om zodoende op tijd klaar te zijn voor Europese besluitvorming. De drie branches roepen bedrijven op die een bijdrage willen leveren aan het onderzoek of vragen hebben zich te melden.