Ontdek de kansen van Virtual en/of Augmented Reality (VR en AR)
Poppodium De Effenaar en Brainport Development, de economische ontwikkelmaatschappij voor Brainport Eindhoven, starten een project om regionale bedrijven kennis te laten maken met Virtual en/of Augmented Reality (VR en AR).
De inzet van deze vooruitstrevende technologieën kan de concurrentiepositie van bedrijven in de hightech maakindustrie versterken, maar voor de meeste ondernemingen blijkt dat nog onbekend of ontoegankelijk terrein. Dat moet veranderen met de kosteloze VR/AR-kennismakingssessies, de Reality Check genoemd, in De Effenaar.
Begrip, draagvlak en inzicht
De sessies duren ongeveer 2 uur en worden begeleid door een onafhankelijke ervaren adviseur. Zo kunnen bedrijven in een private setting, met behulp van relevant advies, goed ervaren wat de mogelijkheden van VR en AR kunnen zijn voor hun branches. Want ‘Je ziet het pas als je het ervaart’, zo luidt het credo van dit project. Na afloop hebben de bedrijven meer begrip en draagvlak binnen hun teams gekregen en inzicht in mogelijke vervolgstappen voor de organisatie. Bijvoorbeeld hoe je met Virtual en Augmented Reality een machine kunt repareren met hulp op afstand, nieuwe gebouwen, producten of machines kunt ontwerpen, marketing kunt inrichten en/of trainingen kunt geven.
Bedrijfskundige toepassingen
Volgens Ruud van Iwaarden, bedrijfsadviseur en programmamanager bij Brainport Development, associëren veel bedrijven VR en AR nog – ten onrechte – met gaming. “Terwijl er echt heel interessante bedrijfskundige toepassingen mogelijk zijn, die vaak ook makkelijker toe te passen zijn dan gedacht.” Hij noemt verbetering van de human machine interface (relatie tussen mens en machine), servitisation (onderhoud machines; een groeiend verdienmodel voor hightech bedrijven) op afstand (dus niet meer nodig om voor onderhoud naar internationale klanten te reizen) en virtualisatie van design als mogelijke toepassingen.
Geen toekomstmuziek
Van Iwaarden benadrukt dat dergelijke mogelijkheden geen toekomstmuziek zijn. “Deze innovatiegolf gaat zó snel, dat je er als (hightech) bedrijf echt bewuste keuzes in moet maken. Concurrenten, in Nederland en in het buitenland, zitten ook niet stil en voor je het weet, loop je achter de feiten aan. Doel van de Reality Check is niet zo zeer dat bedrijven ‘iets moeten’ met AR en VR, maar om ze in ieder geval daarover een goed doordachte stelling te laten innemen. Daarvoor hebben ze de juiste kennis en ervaring nodig en dat bieden we ze met dit project.” Volgens hem is de Effenaar als locatie onontbeerlijk voor dat specifieke doel: “Zonder die unieke en toegankelijke ruimtes, beschikbare apparatuur en hoeveelheid bezoekers kunnen we niet de ervaring bieden die nodig is.”
Bedrijven die interesse hebben in de Reality Check sessies over VR en AR in de Effenaar, vinden op de website van Brainport Eindhoven meer informatie en beschikbare data. Wie na afloop van zo’n sessie vervolgstappen wil zetten, kan ook daarvoor advies en begeleiding krijgen.