OOM start campagne basisvaardigheden
Met de slogan ‘Doe je basis’ is OOM de campagne ‘Basisvaardigheden in de metaal’ gestart. Hiermee wil het opleidingsfonds werkgevers en werknemers bewust maken van het belang van basisvaardigheden, zeker nu het werk door de toenemende digitalisering behoorlijk complex wordt.
Bijblijven gaat niet vanzelf. Met de campagne willen we bereiken dat het normaal wordt om de basisvaardigheden te onderhouden en regelmatig op te frissen.
Basisvaardigheden is een veelgebruikt begrip in het onderwijs voor vaardigheden die noodzakelijk zijn om goed mee te kunnen doen in de samenleving. Daarbij wordt gedoeld op taal, rekenen en digitale vaardigheden. OOM hanteert een iets bredere definitie. “Behalve taal, rekenen en digitale vaardigheden scharen we ook persoonlijke en technische vakvaardigheden onder basisvaardigheden. Deze zijn allemaal essentieel voor de medewerkers in onze sector”, zegt Jolanda Janssen, hoofd Beleid bij OOM. Zij wijst erop dat ook in de metaalsector steeds meer bedrijfsprocessen worden gedigitaliseerd.
Hierdoor verandert veel in de bedrijven en daarmee in het werk. Medewerkers moeten bijvoorbeeld steeds vaker data uitlezen van machines die zijn uitgerust met sensoren. “Om die snelle veranderingen bij te kunnen houden en zich te kunnen blijven ontwikkelen in het vak, is het noodzakelijk dat medewerkers naast Nederlandse taal en rekenen ook de basis van hun vak beheersen en voldoende digitale en persoonlijke vaardigheden hebben. Bijblijven gaat niet vanzelf. Met de campagne willen we bereiken dat het normaal wordt om de basisvaardigheden te onderhouden en regelmatig op te frissen. Zo willen we voorkomen dat medewerkers vastlopen in de ontwikkelingen en hun baan verliezen.”
Werknemers kunnen via de website oom.nl gratis een training op het gebied van basisvaardigheden volgen. Dit aanbod van meer dan 150 trainingen wordt komende tijd nog uitgebreid. Bovendien heeft OOM de website oom.nl/taal-en-rekenen gelanceerd, waarop leidinggevenden en collega’s informatie en handvatten aangereikt krijgen voor het herkennen, bespreekbaar maken en aanpakken van laaggeletterd- en laaggecijferdheid. Er is speciale aandacht voor laaggeletterdheid omdat in het MKB-metaal het percentage medewerkers dat moeite heeft met taal en rekenen boven het landelijk gemiddelde ligt.