Peekstok voert draaicapaciteit flink op
Groter draaiwerk met meerdere bewerkingen uit lastig materiaal is de specialiteit van metaalbewerkingsbedrijf Peekstok. Met de komst van een Doosan carrouseldraaibank VTS 1620M, met een draaidiameter van 2000 mm, is de capaciteit sinds kort flink opgevoerd. De toeleverancier in Ridderkerk kan nu niet alleen groter, maar ook efficiënter draaien, omdat meer werk in één opspanning kan worden bewerkt.
Peekstok is een specialist in het machinaal verspanen van complexe en kritische producten die wereldwijd worden toegepast in de scheepsbouw, offshore installaties, gas- en olie-installaties, vliegtuigen en superjachten. Voor de klanten in deze sectoren verspaant Peekstok een compleet productpakket, variërend van instrumentonderdelen van enkele grammen tot scheeps- of pomponderdelen van 2.500 kg. Daarbij worden uiteenlopende metalen en niet-metalen bewerkt, van ongelegeerde staalsoorten en RVS tot hittebestendige superlegeringen en titaniumlegeringen. Verder worden ook keramische materialen en kunststoffen bewerkt. Met diverse kwaliteitskeurmerken, een geconditioneerde werkplaats en meetkamer, draait Peekstok kwaliteit op topniveau.
Veeleisende klanten
Het bedrijf weet zich daarmee verzekerd van een hoogwaardige, internationale klantenkring. “Veel van onze klanten zijn veeleisend en blijven voortdurend trekken aan de kwaliteit”, zegt directeur Johan Peekstok. “Dat is goed, want zo blijf je je steeds ontwikkelen.” Zijn bedrijf voert vaak speciale projecten uit en kan wat dat betreft bogen op diverse mooie opdrachten. Zoals een intrekbare schroefasaandrijving van titanium, onder andere voor de schepen van verschillende winnende teams van de laatste edities van de Volvo Ocean Race. “Uit zulke opdrachten halen we veel voldoening. Ze zijn bovendien goed voor je uitstraling.”
Recent heeft Peekstok geïnvesteerd in versterking van de draaicapaciteit. De Ridderkerkse toeleverancier beschikt al een aantal jaren over twee Doosan CNC-draaimachines, een Puma 700M en een Puma 400MB, allebei met aangedreven gereedschappen. Verder heeft Peekstok de beschikking over een al wat oudere, horizontale CNC draaibank met een klauwplaat van 1 meter, maar de importeur die deze machine leverde bestaat niet meer en de ondersteuning vanuit de fabrikant is matig. Bovendien heeft deze machine geen aangedreven gereedschappen en is hij eigenlijk net te klein.
Flenzen met gaten
Alle aanleiding dus om onderzoek te doen naar alternatieven. Peekstok keek onder meer naar een groot 5-assig bewerkingscentrum. “Maar dat is vooral interessant bij complex werk. Bij ons gaat het meer om groot werk met veel bewerkingen en dan ook nog in kleine series. Het is dan lastig om een 5-asser goed rendabel te maken.”
Ook horizontale draaibanken met een klauwplaat van 1200 of 1300 mm werden onder de loep genomen. Maar uiteindelijk viel de keus op de verticale VTS 1620M carrouseldraaibank van Doosan. “Het is verticaal geworden omdat we veel flenzen met gaten maken. Horizontaal heb je dan vaak de beperking van de aangedreven spindel. In een verticale machine zit een volwaardige freesspindel, zodat je ook een serieus gat kunt boren zonder dat je het werkstuk naar een andere machine hoeft te slepen.”
Met grote carrouseldraaibanken is Doosan een nieuwkomer op de Nederlandse markt. De Zuid-Koreaanse machinefabrikant heeft er in Europa al wel een aantal geleverd in Scandinavië (offshore-gerelateerd) en Duitsland. Peekstok durfde het aan om de eerste in Nederland te installeren vanwege de goede ervaringen met de Puma’s en Doosan-leverancier Dormac CNC Solutions. Johan Peekstok heeft niet veel woorden nodig om duidelijk te maken wat hem precies aan de Doosan machines bevalt: “Ze blijven het altijd doen. Eigenlijk hebben we er nooit storingen of gezeur mee, terwijl we er toch echt mooi en moeilijk werk mee maken. Onze oudste Puma is nu 7 jaar oud en functioneert nog steeds goed. Daar moet ik wel bij zeggen dat we de machines elk jaar laten onderhouden.”
Stabiliteit en nauwkeurigheid
Een kenmerk van Doosan is de absolute stabiliteit van de machines dankzij de gegoten frames. De nieuwe VTS 1620M weegt 31 ton en heeft een forse RAM, ook voor de stabiliteit en daarmee de nauwkeurigheid. Om die nauwkeurigheid optimaal te behouden is de fundering van groot belang. De carrouseldraaibank rust daarom op vier palen en een betonnen vloer van 1 meter dik, die Peekstok speciaal heeft laten aanleggen. Johan Peekstok roemt ook de gereedschapopname van Doosan en de (separate) aandrijving van de C-as. “En de werkafmetingen zijn natuurlijk goed. De machine kan werkstukken met een draaidiameter tot 2000 mm en een gewicht tot 10.000 kilo bewerken en de hoogte onder de kop is ruim 1,5 meter. Dat is toch behoorlijk groot.”
Peekstok is blij dat de carrouseldraaibank nu is geïnstalleerd. “We hadden er wel enige haast mee”, lacht hij. “Een van onze beste klanten heeft nieuwe, grote lagerafdichtingen voor schepen ontwikkeld en vroeg een tijdje geleden al of wij die konden maken. Ik zei: als je even geduld hebt, komt dat goed. En dat geduld hadden ze gelukkig.”
Peekstok wil verder met de machine ook de offshore kant uit. En hij ziet mogelijkheden bij de bedrijven waar hij zijn materialen betrekt. “De materialenhandel krijgt steeds vaker vragen naar compleet werk van haar eindklanten, die de risico’s willen wegleggen. Daar zien we een mooie wisselwerking ontstaan.”
Eerste Doosan carrouseldraaibank in Nederland
De carrouseldraaibank die Dormac heeft geleverd aan Peekstok, is de eerste machine in Nederland, die is gebouwd in de nieuwe fabriek van Doosan voor de bouw van groot formaat draai- en freesmachines. Naast verticale draaimachines bouwt Doosan daar ook grote horizontale kotterbanken, horizontale bewerkingscentra en vijf-assige dubbelkolom bewerkingscentra. Met de bouw van dergelijke grote high-end machines richt Doosan zich op de grote en middelgrote markten voor verspanende bewerking waaronder de olie-, gas- en energie-industrie en scheepsbouw, maar ook de lucht- en ruimtevaart. Leverancier Dormac verwacht in dit segment meerdere machines te verkopen, gezien de lopende ontwikkelingen in onder meer offshore, windmolenbouw en de maritieme industrie.