Perfect geslepen RVS billboard
Maanden werk is eraan besteed, maar inmiddels prijkt het billboard The Kensington langs een belangrijke ringweg in Londen. Recentelijk won het ontwerp de award Best Original Digital Billboard. Een prijs die mede dankzij de Metalfinish Group is gewonnen. Het bedrijf uit Joure heeft het slijpwerk namelijk voor zijn rekening genomen.
The Kensington is ontworpen door Zaha Hadid Design in opdracht van JCDecaux. De Franse buitenreclame-exploitant plaatste het billboard op een belangrijk verkeersknooppunt in de Engelse hoofdstad. Het werk is volledig uitgevoerd in RVS en de constructie heeft een afmeting van circa 30 x 9 meter. Daarnaast is The Kensington voorzien van geïntegreerde LED-verlichting. “Dit was een unieke samenwerking met JCDecaux om nieuwe mogelijkheden voor billboards te ontwikkelen en te transformeren in openbare kunst”, aldus Melodie Leun, Senior Associate bij Zaha Hadid Design. “Het roestvrijstalen lint draait rond en omcirkelt het beeldscherm, waardoor vanuit verschillende gezichtspunten het silhouet varieert.”
Slijpen van complexe producten
De Metalfinish Group is gespecialiseerd in oppervlaktebehandeling. Het bedrijf biedt een totaalpakket aan oplossingen op het gebied van oppervlaktebehandelingen van alle non-ferro materialen. In 35 jaar tijd is het bedrijf gegroeid naar een specialist op dit gebied op nationale en internationale schaal. Het bedrijf bestaat uit drie divisies: Eurofinish, H2Ofinish en Metalfinish. De divisie Eurofinish houdt zich bezig met het handmatig slijpen en polijsten van complexe producten, ook op locatie. In samenwerking met CIG Architecture was de Metalfinish Group verantwoordelijk voor het slijpen van de vloeiende vormen in RVS voor het billboard. Het Groningse CIG Architecture heeft vervolgens ook de engineering van het geheel en de opbouw op locatie verzorgd.
Handwerk
In totaal hebben de medewerkers van de Metalfinish Group acht maanden aan het billboard gewerkt. De afzonderlijke delen zijn allemaal handmatig richtingloos geslepen in Nederland, alvorens zij naar Londen zijn verscheept. De onderdelen zijn ter plaatse aan elkaar bevestigd waarna een aantal slijpers naar London is afgereisd om de lasnaden weg te slijpen en het geheel af te ronden. De hoogglans gepolijste letters van het beeldmerk JCDecaux zijn ook handmatig ter plaatse aangebracht. Zo heeft het oppervlak eerst een spiegelglans gekregen, waarna tape-letters daarover heen zijn geplakt. Vervolgens hebben de medewerkers van Metalfinish het oppervlak rond de letters weer naar de oude staat teruggebracht door handmatig en richtingloos te slijpen. Tot slot zijn de tape-letters weer verwijderd en ontstond een spiegelglans beeldmerk. Opdrachtgever JCDecaux is erg blij met het resultaat. “Design staat centraal in het DNA van JCDecaux en we zijn er trots op dat we in samenwerking met Zaha Hadid Design hebben gewerkt”, zegt Jean-François Decaux, co-chief executive officer bij JCDecaux. “We willen graag hulde brengen aan de toewijding van Zaha Hadid Design en al onze partners bedanken voor hun inzet voor dit unieke en nieuwe billboard.”