Plan-de-CAMpagne geeft Menla Kunststoftechniek lucht
Menla Kunststoftechniek in Oldenzaal werkt sinds begin dit jaar met het ERP-systeem Plan-de-CAMpagne van Bemet. Hiermee zijn grote tijdsbesparingen gerealiseerd. Alleen al bedrijfsleider Egbert Smit schat dat hij 50% minder tijd kwijt is aan administratief werk. Al die uren kan hij nu besteden aan de werkvoorbereiding en de zorg dat frezen en materialen op tijd binnen zijn. De klanten valt het op hoe rustig en georganiseerd de productie nu verloopt.
Menla Kunststoffen (17 medewerkers) produceert hoogwaardige kunststof maakdelen en beschikt hiervoor over een moderne bewerkingsafdeling met tal van CNC-machines. Hiermee worden uiteenlopende industrieën bediend, onder andere de elektrotechniek en de machinebouw. De Twentse kunststoffenbewerker werkte al jaren met een eenvoudig ERP-pakket voor het klantenbeheer, orderverwerking en facturatie. Dat functioneerde op zich goed, maar toch moesten de orders nog meerdere malen op verschillende plekken worden ingevoerd. Veel zaken gebeurden daarnaast nog op papier, zoals de calculaties voor de tooling. Met als gevolg dat diverse mapjes boordevol informatie de producten door het productieproces begeleidden.
Lucht nodig
Dat kon zo niet langer. Door de groei van Menla nam de druk op de organisatie toe. “We hadden lucht nodig en die hebben we gekregen met Plan-de-CAMpagne”, zegt directeur/eigenaar Laurens Mensink. “In oktober 2019 zijn we gestart met het vullen van het systeem, eind januari zijn we al live gegaan.”
Het hele bedrijfsproces wordt nu ondersteund met Plan-de-CAMpagne. Dat wil zeggen: calculatie, offerte, order, planning (inclusief detailplanning), pakbon en facturatie. Mensink en Smit zijn er zeer enthousiast over. “Dit ERP-pakket geeft niet alleen lucht maar biedt ook meerwaarde. De voorbereiding van de productie gebeurt al tijdens het maken van de offerte. Wordt een offerte opdracht, dan zit alle informatie die je nodig hebt om deze uit te voeren al in het systeem. Er is dan eigenlijk alleen nog een controleslag door de werkvoorbereiding nodig en de productie kan starten.
Het proces vanaf de aanvraag tot en met de levering van het product aan de klant en de facturatie is nu helemaal digitaal. Papier gebruiken we nauwelijks meer. De medewerkers zien vrijwel alle informatie die ze nodig hebben op beeldschermen.”
Razendsnelle implementatie
Laurens Mensink en Egbert Smit hebben er zelf in belangrijke mate aan bijgedragen dat het zover is gekomen. Ze hebben niet de informatie van het oude ERP-systeem overgepompt naar het nieuwe, maar Plan-de-CAMpagne helemaal opnieuw gevuld. Dat betekende wel een aantal maanden dubbel werk, maar daar plukt Menla nu de vruchten van.
Alle mogelijkheden van het nieuwe ERP-pakket worden maximaal benut. “Samen met een van onze consultants, die er continu kort op zat, hebben Laurens en Egbert er hard en nauwkeurig aan gewerkt”, zegt Mark Haverkort, accountmanager bij Bemet. “De implementatie is daardoor razendsnel gegaan.”
De beloning voor al dat werk is groot. Dat begint al in het offertestadium. Doordat alle informatie over afspraken met klanten, producten, materialen, gereedschappen en machines al in het systeem zit, is een offerte razendsnel gemaakt. Wil een klant bij nader inzien een grotere of kleinere serie bestellen, dan rolt de nieuwe prijs er zo uit. “We doen ook veel producten op regie”, zegt Mensink. “Vroeger kreeg ik dan van vier, vijf verschillende kanten informatie binnen, waarmee ik achteraf de werkelijke kosten moest berekenen. Nu zijn die kosten direct inzichtelijk. De urenverantwoording gaat bijvoorbeeld realtime, waardoor de prijs zo is berekend.”
Geen losse eindjes meer
“We doen nu wat we moeten doen”, vult Smit aan. “Je kunt alles veel beter voorbereiden. Voorheen startte er nog wel eens een order en dan ontdekte je dat er een gereedschap of materiaal er nog niet was. Nu start de order en is alles er gewoon, er zijn geen losse eindjes meer. De gereedschappen zijn in huis, de materialen komen 2 of 3 dagen van tevoren binnen en we weten precies hoe we het product moeten produceren.”
Ook de planning gaat vlotjes. Een druk op de knop en de order staat gepland; niet meer in de agenda, maar in het systeem. Herplannen – wat af en toe noodzakelijk is – gaat nu ook eenvoudig. Voorheen kostte dat Egbert Smit een heel weekend. Nu doet hij dat met een druk op de knop en verdienen alleen de levertijden nog even zijn aandacht.
Betere kwaliteit
De implementatie van Plan-de-CAMpagne resulteert ook in een betere kwaliteit van de producten en meer spindeluren. Smit legt uit: “Doordat alles is georganiseerd en op tijd aanwezig is, is het eenvoudiger om de leverdatum te halen. En doordat we de medewerkers niet meer zo onder druk hoeven te zetten, kunnen we met de kwaliteit een stapje hoger gaan. Ons kwaliteitssysteem is erop ingericht dat alle producten 100 procent zijn. Er is nu ruimte om dingen te herstellen, zonder dat de klant hier last van krijgt.”
Ook de bezettingsgraad van de machines stijgt. Doordat alles goed is gepland, is er minder stilstand en kan elke keer de limiet van de machine opgezocht worden. Menla produceert veel enkelstuks producten en die vliegen nu door de productie. “Ons productievolume gaat gestaag omhoog. Dat komt bijvoorbeeld ook doordat onze productiemedewerkers weken vooruit kunnen kijken in de planning en daarop orders gaan clusteren.”
De succesvolle implementatie van Plan-de-CAMpagne moedigt Laurens Mensink en Egbert Smit aan om verder te verbeteren. Het volgende project dat op stapel staat is het digitaal aftekenen van de pakbonnen, waarmee het bedrijfsproces opnieuw een stukje efficiënter wordt.