Politieke besluiten in de staalmarkt merkbaar
De gevolgen van de diverse politieke problemen in de wereld worden steeds meer voelbaar in de staalindustrie. Mede als gevolg van de discussie tussen de Verenigde Staten en China zijn de groeiprognoses voor het Aziatische land naar beneden bijgesteld. Dat stelt Noviostaal in haar Staaljournaal van januari.
Onder meer de productie en verkoop van automobielen is in 2018 gedaald met respectievelijk 4% en bijna 3% ten opzichte van 2017 en de export van Chinees staal is met ruim 8% eveneens afgenomen. De daling is volgens het rapport een gevolg van de importheffingen die Amerika en de EU hebben ingevoerd, echter ook van de soortgelijke maatregelen die landen zoals Thailand, Maleisië en Australië hebben genomen.
Turks staal
Daarnaast blijkt ook het Staaljournaal van Noviostaal dat de groei van het binnenlandse staalverbruik in China verzwakte. De economie in Iran lijdt ook aan het politieke dispuut van dit land met de VS, waardoor met name in het 4e kwartaal onder andere de staalexport fors onderuitgegaan is. De wrevel tussen de regeringen van de VS en Turkije heeft geleid tot een economische dip in dat laatstgenoemde land. Turkse staalfabrieken zagen bovendien de exportmogelijkheden naar Amerika verdwijnen als gevolg van de extra importheffing en keerden zich noodgedwongen tot Europa, met name Italië en Spanje. De exportprijzen van Turks materiaal waren dermate laag dat de staalprijzen in Zuid-Europa en geleidelijk ook in Noord-Europa behoorlijk onder druk kwamen te staan. Tegelijkertijd zal naar verwachting medio deze maand de EU-commissie gaan besluiten de in 2018 tijdelijk ingevoerde importmaatregelen per februari omzetten naar definitief en zullen deze gelden tot 2021.
Aangepaste strategie
De importhoeveelheden zullen per kwartaal, per product en per exportland vastgesteld gaan worden met uitzondering van warmgewalste rollen. “Dat laatste is echter opmerkelijk want veel staalfabrieken wijzen op de recente export van warmgewalste rollen door Turkije en verwijten dat land de prijzen binnen Europa onnodig onder druk te hebben gezet”, aldus Noviostaal. Andere exporteurs naar Europa, zoals Rusland en Oekraïne hebben in navolging van Turkije eveneens lagere prijzen aangeboden, maar deze bleken niet zoveel te storen. De meeste Europese fabrieken hebben op dit moment redelijk goed gevulde orderboeken en zijn enorm stug bij de prijsonderhandelingen. “Zij hebben inmiddels wel hun strategie aangepast, want vorige maand wilden zij nog een verhoging, maar nu is men tevreden met een prijsvoortzetting of een reductie tot maximaal €15”, vervolgt de staalleverancier.
Moeilijk in te schatten
“Voor de staalmakers is de wetenschap dat het importeren van staal door de striktere import-heffingen nog lastiger wordt dan voorheen een geruststellende gedachte”, stelt Noviostaal. Grotere verbruikers als de automobielindustrie, producenten van koudband en profileerbedrijven daarentegen hebben juist hun zorgen geuit bij de Europese Commissie. De verwachting is echter toch dat de importheffingen (Safeguards) zullen worden aangenomen zoals ze eind vorig jaar werden voorgesteld. De Brexit is een ander punt van zorg voor veel bedrijven. Enkele automobielfabrikanten in Groot-Brittannië hebben al productiebeperkingen aangekondigd, waardoor de toeleveranciers aldaar nieuwe afzetmarkten zullen gaan zoeken. Staal uit Groot-Brittannië zal zonder importtoeslagen kunnen worden geëxporteerd naar de EU, maar bewerkt materiaal, onder andere auto’s, zal wel belast worden. Dat alles zou kunnen leiden tot meer onderlinge concurrentie binnen de EU, terwijl juist de automobielindustrie binnen de EU zelf ook al worstelt met de nieuwe testmethodes en de export van auto’s naar de VS wellicht bemoeilijkt gaat worden vanwege mogelijke importheffingen. Zo wordt dus de wereldeconomie steeds meer geraakt door allerhande politieke problemen en begint de staalmarkt dat ook te voelen. “De ontwikkeling van de staalprijzen binnen de EU is daardoor moeilijk in te schatten”, besluit Noviostaal. “De fabrieken willen hogere prijzen, maar de economische situatie maakt dat erg lastig.”