Portal De Cromvoirtse met buislasersnijwerk compleet
Bij de Cromvoirtse kan sinds kort ook buislasersnijwerk online worden gecalculeerd en besteld. De toevoeging van de module buislasersnijden aan de webportal is een mijlpaal voor de leverancier van snel metaal op maat in Oisterwijk. Want alle bewerkingen die de Cromvoirtse aanbiedt, kunnen nu online worden besteld. Is de automatisering daarmee klaar? “Absoluut niet”, verzekeren Janwillem Verschuuren en Ronnie van den Hurk. “We gaan door op de ingeslagen weg. Je moet blijven investeren en innoveren.”
De Cromvoirtse is al in 2004 begonnen met het aanbieden van de mogelijkheid om online handel en zaagwerk te bestellen. Geleidelijk aan is daar steeds meer aan toegevoegd: laser-, plasma- en autogeen snijden, kanten, ontbramen, trommelen, kanten breken, tappen en souvereinen. En nu dan als slotstuk buislasersnijden. “Dat heeft iets langer geduurd dan gepland omdat het complexer bleek dan wij en de softwareleveranciers dachten, maar het is nu toch voor elkaar”, zegt Verschuuren. “Daarmee zijn we best uniek”, voegt zijn collega Van den Hurk daar aan toe. “Er zijn diverse portals voor met name lasersnijwerk, maar wij hebben het nu voor al onze bewerkingen.”
Het buislasersnijden is nu net als de overige bewerkingen als een module beschikbaar in de portal. De klant klikt het juiste icoontje aan, selecteert een stepfile en hangt daaraan het juiste profiel. Hij kan in het artikelassortiment van De Cromvoirtse precies zien welke materialen in staal, RVS en aluminium beschikbaar zijn en daarmee de combinatie maken. Vervolgens wordt de calculatie automatisch verricht. Voor wie het nodig heeft, is er ook een eenvoudig tekenprogramma voor snij en knip- bewerkingen beschikbaar.
Enorme toename
Verschuuren en Van den Hurk zien dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van de portal. Op topdagen worden zo’n 2000 programmeerregels ingevoerd. Die resulteren weliswaar niet allemaal in orders, maar gemiddeld worden per dag vele honderden programmeerregels opdracht. De hoeveelheid kleine series is enorm toegenomen.
Wat de Cromvoirtse betreft zet die groei natuurlijk onverdroten door. Klanten worden dan ook gestimuleerd om online te bestellen. “We belonen de klant die zelf de regels invoert met een korting, die hij ook terugziet in de offerte. Dat doen we nu uiteraard ook bij de buislaser. Verder hebben we een supportmedewerker die de klant kan adviseren en met hem meekijkt via Teamviewer. We geloven echt in online calculeren en bestellen omdat dit een win-win situatie oplevert, waarbij het voordeel voor de klant voorop staat. Online bestellen draagt bij aan het verkorten van de doorlooptijd bij de klant. Hoe korter die is, hoe hoger het rendement. Want een kortere doorlooptijd betekent minder voorraad, minder ruimtebeslag, minder vermogensbeslag en minder risico’s.”
Kleine series slim produceren
De Cromvoirtse biedt nu al haar bewerkingen online aan. Dat zijn er best veel, maar tegelijkertijd is het ook een beperkt aantal. Van den Hurk: “We kiezen er bewust voor om niet zelf bijvoorbeeld te poederlakken of lassen. Met het pakket bewerkingen dat we aanbieden ligt er een hele mooie markt voor ons. Kleine series slim en geautomatiseerd door de productie laten lopen, dat is onze grote kracht. Dat willen we optimaal doen.”
In dat optimaal produceren zijn nog continu verbeteringsslagen te maken. Toen Verschuuren en Van den Hurk in 2010 met hun bankier om tafel zaten voor een grote investering in een geautomatiseerd platenmagazijn met lasersnijmachines, spraken ze de volgende droom uit: dat een klant ‘s avonds om 23.00 uur online een order kan plaatsen, die de volgende ochtend om 7.00 uur voor hem klaarligt op de pallet, zonder dat er een mensenhand aan te pas is gekomen. “Zo ver zijn we nog niet, maar we zijn al een heel eind. Nog maar een paar stapjes en de droom is werkelijkheid.”
Tekenen standaardiseren
Voordat een order wordt vrijgegeven voor productie zijn er tal van (technische) controleslagen, met name door de werkvoorbereiders. In de software die zij daarvoor tot hun beschikking hebben zitten volgens Van den Hurk en Verschuuren nog veel verbeteringsmogelijkheden.
Winst is ook te boeken wanneer de klanten hun 3D stepfiles op een goede manier uploaden. Uniform communiceren is daarbij het kernbegrip. De Cromvoirtse is al jaren aan het strijden om het tekenen te standaardiseren en wil daarin een voortrekkersrol vervullen. In november zitten Van den Hurk en Verschuuren weer met een aantal partijen om tafel (zowel ICT’ers van klanten als leveranciers van ERP-systemen) om de toekomst van data-uitwisseling te bespreken. Ook de DSX-standaard van de Federatie Metaalplaat zal daarbij weer aan bod komen.
Koppeling met ERP van klant
Ook onderzoekt De Cromvoirtse de mogelijkheden van plug-ins voor de ERP-pakketten van de klanten. “We richtten ons altijd hoofdzakelijk op het MKB, maar krijgen nu steeds meer grotere klanten die verregaand geautomatiseerd zijn. Zij tikken nu in onze portal hun programmeerregels in, maar je kunt een stap verder gaan met plug-ins. Dan voeren ze in hun eigen vertrouwde omgeving de regels in, die dan rechtstreeks in onze systemen terecht komen. Deze ontwikkeling is trouwens ook voor de kleinere MKB-bedrijven interessant, want ook daar wordt steeds verder geautomatiseerd.”
Nieuwe banen
Verder volgen Verschuuren en Van den Hurk de ICT-ontwikkelingen op de voet. Ze nemen deel in het Smart Industry fieldlab Flexible Manufacturing om verder te komen met het geautomatiseerd buigen van kleine series; een Cromvoirtse app, zodat producten via transport traceerbaar zijn en de status direct bekend. Ze zijn zelfs zoveel met automatisering bezig dat ze zich wel eens afvragen of ze nu een metaalbedrijf of een ICT-bedrijf leiden. “Natuurlijk blijven we een metaalbedrijf, maar het belang van ICT groeit enorm. We zijn er als bedrijfsleiding voortdurend mee bezig en de ICT’ers zijn hier vol aan het werk. Je kunt gewoon niet achterblijven.”
Is al die automatisering geen bedreiging voor de banen van hun personeel? Verschuuren denkt van niet: “We bewijzen met onze aanpak al jaren dat automatisering juist meer werk oplevert. En daarbij komt natuurlijk ook de jeugd opzetten. Je merkt dat jonge mensen dingen als programmeren snel oppakken doordat ze veel gamen. 3D-tekenen is voor hun kinderspel. Dat is ook het werk dat ze graag willen doen. Er ontstaan andere banen. Vroeger kwam een metaalarbeider ’s avonds moe thuis door alle fysieke arbeid. Nu komt hij ook moe thuis, maar dan van het denken.”
Nieuwe investeringen
De Cromvoirtse staat opnieuw aan de vooravond van een grote investering. Janwillem Verschuuren: “We draaien 7 dagen per week, 24 uur per dag en zitten echt vol. Als op zondag een machine stil valt hebben we een probleem. Onze volgende stap willen we meteen goed maken, want die is weer redelijk complex. Dit betekend uitbreiding in snijcapaciteit en opslagcapaciteit van materiaal en product in het magazijn. Wellicht dat hiermee het laatste stukje van onze droom wordt verwezenlijkt.”