Precisie CNC-draaien en compleet bewerken met nieuwe Hyundai Wia SE2200LSY

Hyundai Wia brengt met de nieuwe SE-lijn een compleet nieuw ontwikkelde serie nauwkeurige CNC-draaimachines op de markt. Qua nauwkeurigheid, stabiliteit, technologie en besturing positioneert deze nieuwe machinelijn zich duidelijk boven de voorganger: the next level of smart machining.

Hyundai Wia brengt als eerste model uit de nieuwe lijn de SE2200LSY op de markt, een CNC draaimachine inclusief Y-as (+/- 55 mm) en subspil.

De 19 verschillende modellen zorgen voor een passende oplossing voor elke order, van 2-assig CNC-draaien tot en met compleet bewerken op de meest geavanceerde SE2200SY machines, met Y-as, subspindel en aangedreven gereedschappen.

Hyundai Wia heeft de nieuwe SE2200 lijn volledig nieuw ontworpen met als belangrijkste doel een machine te bouwen die méér nauwkeurigheid biedt, meer productiviteit levert en klaar is voor de toekomst van smart machining. “De nieuwe machine, die op termijn de E-serie en de L160/230 serie gaat vervangen, brengt CNC-draaien naar het next level; in alles positioneert deze machine zich op een hoger niveau”, zegt Colin Jennings, Area Sales Manager bij Dymato in Veenendaal, de leverancier van een aantal toonaangevende merken metaalbewerkingsmachines, waaronder Hyundai Wia, en collaboratieve robots.

Succesconcept verder verbeterd

Om die belofte waar te maken, hebben de Zuid-Koreaanse engineers allereerst een nieuw monoblok 30 graden machinebed ontwikkeld, voorzien van extra intern versterkte ribben. In de SE2200SY-reeks is gekozen voor een wigconstructie, waardoor nauwkeuriger en stabielere frees- en boorwerkingen kunnen worden uitgevoerd. Hyundai Wia past in alle assen lineaire rollengeleidingen toe. Enerzijds zorgen deze voor méér stijfheid dan kogelgeleidingen, anderzijds voor meer dynamiek en een reductie van de neventijden doordat hogere versnellingen mogelijk zijn.

In plaats van standaard snaren past Hyundai Wia in de aandrijving van de nieuwe SE-draaimachines een zogenaamde ribstar riem toe. De kleine ribben in de lengterichting op de aandrijfriem reduceren het geluid en vibraties. Dat laatste komt de nauwkeurigheid ten goede. Omdat de riemaandrijving over meerdere vlakken loopt, vermindert eveneens het risico op slippen van de aandrijving.

Tot slot is de centrale olie smeerunit vervangen door PLC-gestuurde vetsmering. Colin Jennings: “Hiermee wordt precies op het juiste moment een kleine hoeveelheid vet vrijgegeven, exact de hoeveelheid die nodig is. Hierdoor voorkom je dat smeermiddel lekt naar het koelmiddel. Vergeleken met centrale oliesmering liggen de onderhoudskosten 60% lager.”

Topmodel met Y-as

De nieuwe SE2200 lijn zal op termijn 19 machines omvatten, uiteenlopend van een eenvoudige 2-assige CNC draaimachine tot en met de geavanceerde SE2200SY modellen. In de standaard SE-reeks kan men kiezen tussen een 150 mm, 200 mm en 255 mm klauwplaat; in de machines met een Y-as zijn 150 mm en 200 mm klauwplaten leverbaar. Hyundai Wia brengt als eerste model uit de nieuwe lijn de SE2200LSY op de markt, een CNC draaimachine inclusief Y-as (+/- 55 mm) en subspil.

Jennings: “Voor veel bestaande klanten is dat de logische stap om op een hoger niveau te gaan CNC-draaien. Zeker voor bedrijven die met aangedreven gereedschappen werken, is de Y-as de volgende stap.” Met aangedreven gereedschappen in de BMT45 houders in de turret kunnen namelijk op de draaistukken freesbewerkingen worden gedaan, zoals het aanbrengen van een spiebaan, kamers uitfrezen maar ook complexere bewerkingen zoals interpolerende frezen.

De korte indexeertijd van 0,15 seconden waarborgt korte neventijden bij wisseling van de 12 of 24 positie van de turret. De subspindel in de SY-reeks kan het werkstuk overnemen vanuit de hoofdspindel om ook de achterkant te bewerken zodat compleet bewerkt wordt in één opspanning.

Klaar voor slimme automatisering

Om vanuit dit geavanceerde machineconcept de stap naar manarme productie te verkleinen, levert Hyundai Wia de SE2200LSY eventueel inclusief stafaanvoer en automatisch afvoer van de producten als ze klaar zijn. Voor dit laatste kan men kiezen tussen een werkstukopvang inrichting in de machine met buiten de machine productafvoer via een transportband.

Optioneel kunnen de SE-machines worden voorzien van een automatische deur. Als dan de werkstukken groter en zwaarder worden is robotbelading eveneens mogelijk, net als de inzet van een gantryloader. Voor dit laatste kan de machine geleverd worden met een beladingsmogelijkheid van bovenaf, zodat de machinedeur dicht blijft. “Omdat de meeste bedrijven met stafmateriaal van maximaal rond 65 werken, is de opvangbak voor de machine vaak wel een afdoende oplossing”, aldus Jennings. “Bij grotere diameters kunnen we met een Hanwha cobot een goede oplossing bieden voor onbemande productie.”

Besturing

Hyundai Wia is gestart met de productie van het topmodel, de SE2200LSY, met subspindel en Y-as. In eerste instantie wordt deze machine leverbaar met de Fanuc Smart Plus besturing. “Ook op dit vlak implementeert Hyundai Wia meteen de nieuwste technologieën”, legt Jennings uit. “Veel softwaremogelijkheden, zoals gereedschapsbewaking, monitoren van de machinetemperatuur en actief corrigeren  en geavanceerde cycli voor kortere bewerkingstijden of juist hogere oppervlaktekwaliteiten, zijn mogelijk in de smart plus besturing.”

Dat geldt ook voor de Fanuc Smart Guide i, een dialoogprogrammering waarmee men heel snel werkstukken kan programmeren. Onderdeel van de Fanuc Smart Plus besturing is eveneens een gereedschapsplanner voor het plannen en vastleggen van verschillende gereedschappen die in gebruik zijn of gebruikt gaan worden. Later dit jaar lanceert Hyundai Wia ook het eigen iTrol platform op basis van een Siemens besturing op de nieuwe lijn CNC-draaimachines. Deze zal nog meer apps hebben om de machine in te passen in de Industrie 4.0 strategie van de onderneming.

In de loop van 2021 zal Hyundai Wia, in Nederland vertegenwoordigd door Dymato, ook de andere modellen uit de nieuwe SE-lijn introduceren.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Grote matrijzen vragen om nog grotere draadvonkmachines

18-12 Adex in Venlo specialiseert zich al ruim 45 jaar in de engineering en productie…

Verspanen

Mitsubishi oliebad draadvonker voor uitzonderlijke precisie

01-11 De MX900 werd voor het eerst in Europa gepresenteerd tijdens de AMB in Stuttgart…

Verspanen

Kennissessies met Dymato en Röders

15-04 Dymato, de Benelux-vertegenwoordiging van het Duitse Röders, neemt 16 april opnieuw deel aan Manufacturing…

Bedrijf en Economie

Dymato en Hyundai Wia samen op weg naar groei in België

06-03 De machineleverancier uit Veenendaal verwacht in de tweede helft van dit jaar een verkoopkantoor…

TechnishowNieuws

Dymato legt nadruk op totaaloplossingen

05-03 De presentatie van Dymato zal opvallend zijn. De i20 WRC rally-auto van Hyundai Motorsport…

Verspanen

Dymato presenteert baanbrekende technologieën

08-11 Röders heeft al zijn expertise samengebracht in het nieuwe RPT600 DSH vijfassige bewerkingscentrum, dat…

Verspanen

Dymato klaargestoomd voor ‘Next Generation’

03-10 Werner Meijer heeft als interim directeur in verschillende sectoren gewerkt, waaronder de logistiek. Hij…

Verspanen

Ontdek Röders HSC tijdens de Manufacturing Technology Conference

16-06 Ingenieurs en ontwikkelaars van OEM’s hebben niet altijd voldoende kennis over productietechnologie en de…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs