Producent plukt nog niet de vruchten van Industrie 4.0
Producenten maken nog geen gebruik van de basisprincipes van Industrie 4.0, zoals onderlinge operabiliteit, transparantie en decentralisatie, om dichter bij klanten, leveranciers en distributeurs te komen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Oracle.
Uit het onderzoek onder 700 managers van productiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland, China en de Verenigde Arabische Emiraten blijkt dat slechts een derde van de producenten Industrie 4.0-technologieën heeft ingezet om een einde te maken aan datasilo’s binnen de complete waardeketen. Slechts 40 procent heeft een open uitwisseling van data met leveranciers en distributeurs. Voor beslissingsprocessen heeft minder dan de helft klantdata geïntegreerd, en heeft slechts 45 procent leveranciers- en distributeursdata geïntegreerd.
Hoewel de meerderheid van de producenten wereldwijd geïnvesteerd heeft in Industrie 4.0-programma’s, heeft maar 17 procent zijn bedrijfsmodel hierop aangepast. Slechts een kwart van de producenten heeft hierdoor meer inzicht gekregen in hoe klanten hun producten aanschaffen en gebruiken. Net iets meer dan de helft gebruikt klantdata voor input voor het ontwerpen en maken van nieuwe producten.
Het onderzoek liet wel bemoedigende eerste resultaten zien van producenten die intern een digitale aanpak hebben gecreëerd – 82 procent van de ondervraagden die data intern geïntegreerd hadden, profiteerde hiervan.
Peter Fleischmann, Senior Sales Director Finance & Supply Chain bij Oracle: “Er is nog een lange weg te gaan voordat investeringen in Industrie 4.0 oplossingen hun langverwachte impact van de transformatie hebben. Het wegnemen van interne silo’s is een goed begin, maar die digitale aanpak moet zich verder uitbreiden, buiten de organisatie en door de complete waardeketen. Het gebruik van goede, onderling verbonden cloudsystemen is voor producenten de makkelijkste manier om data van leveranciers en distributeurs veilig te integreren, en om klant- en sensordata beter in te zetten om de impact van disruptieve krachten te managen.”
Voor wat betreft de volgende stappen op weg naar Industrie 4.0, geven producenten werkzaamheden op het gebied van klantgerichtheid de hoogste prioriteit om de komende drie jaar aan te pakken. De helft van hen gaat zich focussen op het wegnemen van datasilo’s en 47 procent geeft aan voor een meer open data-uitwisseling met leveranciers en distributeurs te moeten zorgen.