Programma gereedschappen Gühring voor technische groothandel
Het leek, vooral in deze zuinige tijden, een vorm van buitensporig uitpakken: je op de Techni-Show presenteren op twee afzonderlijke stands, gescheiden door een gangpad. Maar Gühring Nederland, representant van de bekende Duitse fabrikant van verspanende gereedschappen, wilde met deze duo-presentatie de aandacht vestigen op een nieuwe activiteit: de levering van een standaardprogramma gereedschappen aan eindverbruikers via de technische groothandel.
Eind augustus 2012 beschikte Gühring in Treuen (Sachsen) over een gloednieuwe fabriek voor schroefdraadtappen. Dat was in lijn met het concernbeleid om niet voor een lagelonenland te kiezen. In één keer werd daarmee de productiecapaciteit voor deze categorie gereedschappen verdubbeld. Dat was nodig ook, omdat de wereldwijd actieve onderneming er zowel in traditionele als opkomende markten in slaagt het marktaandeel te vergroten. Met name de volhardmetalen frezen, tappen en PKD-gereedschappen zitten in de lift.
Stefan van Sante, directeur Gühring Nederland: “Rond de voltooiing van de fabriek in Treuen deed zich de vraag voor: hoe kunnen we snel een extra productie-impuls aan de fabriek geven om meteen volume te draaien? Het idee was om naast het bestaande tappenprogramma een tap voor universeel gebruik te ontwikkelen, zoals ook enkele andere merken die aanbieden. Een echt universele tap bestaat eigenlijk niet, want de belangrijkste materialen – staal, aluminium, roestvast staal – stellen elk hun eigen specifieke, soms tegenstrijdige eisen aan de geometrie, coating en andere aspecten. Maar je kunt wel een gereedschap op de markt brengen dat bij uiteenlopende montage- en reparatiewerkzaamheden voldoet.”
Ander marktsegment
Dit werd de Powertap, een breed inzetbaar draadsnijgereedschap voorzien van de kenmerkende gouden ring, met een gunstige prijs-kwaliteitverhouding, snel uit voorraad leverbaar. Gezien de grote volumes waarmee het product, verkrijgbaar in een beperkt aantal standaardmaten, werd afgezet bleek dit concept goed op een latente marktvraag aan te sluiten.
“Alleen konden we dit product, dat ook in ons land op de markt kwam, niet gemakkelijk aan onze directe verspanende klanten slijten”, zegt Van Sante. “Je praat dan namelijk over een heel ander marktsegment dan bedrijven waar verspanen de core business is, die heel gericht gereedschappen uit de omvangrijke catalogus selecteren en allerlei factoren meewegen, zoals de exacte snijvoorwaarden en uiteraard ook de materiaalsoort. Met het dealerprogramma, dat in Nederland als pilot van start gaat en bij gebleken succes eerst in Vlaanderen en later ook elders in Europa wordt ingevoerd, breiden we het tappenprogramma uit met boren, frezen, ruimers en verzinkers zodat we een compleet pakket kunnen aanbieden waarmee klanten van technische groothandelaren het gros van hun werkzaamheden kunnen uitvoeren.”
Concurreren
Om dit programma op de markt te introduceren heeft Gühring Nederland als commercieel-technisch adviseur Jack Metzemaekers aangetrokken, die in de loop van dit jaar de technische groothandelaren zal benaderen. Metzemaekers: “Dit programma is met name gericht op gebruikers in de MRO-sector: Maintenance, Repair & Operations. Die willen graag werken met een beperkt aantal gereedschappen, die een goede kwaliteit afleveren, een behoorlijke standtijd hebben en goed geprijsd zijn. Met dit programma richten wij ons dan ook op de dealers voor professionals die vaak al de keuze bieden uit een A-merk, een goed private label en een C-merk. Dat wordt dus concurreren, waarbij wij onze productiecapaciteit – de mogelijkheid om grote aantallen op geavanceerde machines tegen relatief lage kosten te produceren – in de strijd kunnen werpen. En onze kennis: waar nodig bieden we advies en geven we eventueel trainingen. We staan natuurlijk ook open voor feedback vanuit de dealers.”
Drie materiaalgroepen
Metzemaekers en Van Sante benadrukken dat het dealerpakket beknopt en overzichtelijk is. Waar de vuistdikke verspaningsbijbel van Gühring voor iedere verspaningstaak, hoe exotisch ook, wel een bijpassende boor of tap heeft, laat het dealerprogramma zich handzaam samenvatten in een catalogus van 84 pagina’s. Er wordt in de catalogus onderscheid gemaakt in drie materiaalgroepen: staal, aluminium en roestvrij staal, om zo de gebruiker snel naar het juiste gereedschap te leiden. Daarnaast is het programma gedifferentieerd naar een aantal gereedschaptypen. Voor de boren zijn dit bijvoorbeeld: korte, normale en lange spiraalboren, rillenboren, boren met een TiN-of hardmetalen punt, spiraalboren met morseconus, carrosserieboren, centreerboren. Ook zijn complete sets verkrijgbaar. Per categorie en maat (bijvoorbeeld Ø1 tot Ø80 mm) vermeldt de catalogus tevens de aanbevolen snijgegevens.