Prominente rol voor Tractor Tom AGV’s in logistieke concept MCM

Veel meer overzicht, doorstroming en automatisering. Die uitgangspunten liggen aan de basis van het nieuwe bedrijfsgebouw waar MCM afgelopen zomer is ingetrokken. Hiermee heeft de toeleverancier in Marknesse een platform gebouwd voor een modern metaalbewerkingsbedrijf dat geleidelijk aan steeds verder zal worden ingevuld. Begin maart is weer een puzzelstukje gelegd in de vorm van twee AGV’s van KUMATECH, die manloos pallets door de productieruimte kunnen vervoeren.

Een van de Tractor Tom AGV’s onderweg in de transportzone in de productiehal van MCM.

Het eerste wat opvalt bij MCM (Machine Constructies Marknesse) is de duidelijke scheiding tussen logistiek en productie. De productieruimte (9500 vierkante meter) is een rechthoekige doos met in het midden een transportzone over de hele lengte. Links en rechts daarvan bevindt zich de productie. Het idee hierachter: aan de ene kant komen de grondstoffen de fabriek in, aan de andere kant gaan de gerede producten er uit. Daartussen is alles gericht op een zo efficiënt mogelijk verloop van alle processen. Met als doel de klanten snelheid en leverbetrouwbaarheid te bieden.

Bedrijf met toekomst

De directieleden van MCM, Mark Hilderink, Cor van Vilsteren en Hessel Reitsma, hebben in deze nieuwbouw hun ideeën voor efficiënt (en prettig) metaal bewerken in praktijk gebracht. Ze zijn alle drie vijftigers, die enkele jaren geleden voor de vraag stonden: wat willen we nog doen? “We besloten dat hier over tien jaar een bedrijf moet staan dat toekomst heeft. Daar gaan we voor”, vertelt Mark Hilderink namens de drie.

Technisch directeur Mark Hilderink, algemeen directeur Cor van Vilsteren en operationeel directeur Hessel Reitsma voor het pand van MCM.

Technisch directeur Mark Hilderink, algemeen directeur Cor van Vilsteren en operationeel directeur Hessel Reitsma voor het pand van MCM.

Prettige werkomstandigheden

MCM produceert maatwerk onderdelen en constructies van staal, RVS en aluminium. De toeleverancier beheerst plaatbewerking, verspaning en constructie. “Onze kracht is dat we alles kunnen. Daardoor kunnen we samenstellingen maken waar alles op zit.” Vele jaren gebeurde dat in het oude bedrijfspand, op een steenworp afstand van de huidige locatie. Maar daar waren de zaken logistiek absoluut niet op orde. De kantoren bevonden zich op drie verschillende plekken en als er eens wat werd bijgebouwd, was dat binnen een half jaar weer te klein. Hier wilden Hilderink en zijn collega’s rigoureus verandering in brengen. Ze hebben daarom maar liefst 50 procent meer ruimte gecreëerd.

Tevens is veel aandacht besteed aan goede en prettige werkomstandigheden voor de 85 medewerkers. Minstens zo opvallend als de ruime opzet en de centrale transportbaan is dan ook de transparantie in het gebouw. De medewerkers op kantoor en in de productie kunnen elkaar op de vingers kijken. “Saamhorigheid is hier belangrijk”, zegt Hilderink. “Daarbij zijn wij ervan overtuigd dat als de medewerkers goed in hun vel zitten en je hen goed faciliteert, dat positief werkt op de hele bedrijfsvoering en het werken leuker maakt.” Om die reden is ook veel energie gestopt in de werkomstandigheden in het gasloos gebouwde pand. Een klimaatbeheersingssysteem van Lutec brengt zuivere lucht in op werkniveau en verdringt de vuile lucht naar boven. MCM kan hiermee ventileren, filteren, warmte terugwinnen, verwarmen en koelen.

Orderlocatiesysteem

Bij het maken van de bouw- en inrichtingsplannen heeft de MCM-directie goed rondgekeken bij collega-bedrijven en overal haar licht opgestoken over de ontwikkelingen in automatisering en digitalisering. Daaruit is een eigen plaatje gedestilleerd, waarin optimale logistiek key is. Alle monodelen gaan gestroomlijnd door de productie en alles is erop gericht dat de medewerkers waarde toevoegen en zo weinig mogelijk tijd kwijt zijn aan logistieke handelingen en zoeken.

Essentieel hierbij is dat je elk moment weet waar alles is. Daarom is serieus geïnvesteerd in een orderlocatiesysteem, dat is geïntegreerd in het Ridder iQ ERP-systeem. MCM heeft dit orderlocatiesysteem samen met een softwareontwikkelaar zelf gebouwd. Hilderink: “We hadden maatwerk nodig vanwege ons specifieke gebruik en de gedachte die we ermee hebben. We willen naar nog meer digitale stromen door de fabriek en alles koppelen, zoals planning, urenverantwoording en tekeningen. Als digitaal een programma wordt geladen, gaat straks gelijk de tijdregistratie lopen. Het overal en altijd beschikbaar zijn van informatie geeft overzicht en gaat veel tijdwinst opleveren.

We weten waar we naar toe willen maar staan eigenlijk nog maar aan het begin en hebben nog veel te doen. Uiteindelijk zal het zo zijn dat als een klant bij de expeditie komt en we zijn naam intypen, we met één druk op de knop kunnen zien wat er van hem ligt, waar het ligt en in welk stadium het zich bevindt.”

MCM produceert onder andere aluminium constructies.

MCM produceert onder andere aluminium constructies.

Efficiënte logistiek

Bij dit alles is de interne logistiek een voortdurend punt van aandacht. Zeker omdat de medewerkers met het kleiner worden van de series steeds meer tijd kwijt zijn aan het halen en brengen van onderdelen. Het is steeds weer goed nadenken wat het meest efficiënt is. Zoals bij de productie en verdere verwerking van de plaatuitslagen. Met het lasersnijsysteem (twee vlakbedlasers en een automatisch magazijn met 45 cassetteplaatsen) worden de hardlopers en de grote series ‘s avonds en in het weekend gesneden.

Het gesneden materiaal wordt ’s ochtends weggehaald en op een andere plek uitgesorteerd. Het speciale en korte werk wordt overdag gesneden en dan direct handmatig uitgesorteerd naar de zijkant. Indien nodig wordt het afgerond/ontbraamd en dan via een opslagrek handmatig doorgeschoven naar de kantbanken daarachter.

Tractor Tom AGV’s

Voor de plaatdelen die naar andere plekken in de productieruimte moeten, worden straks twee AGV’s (Automated Guided Vehicles) ingezet. Het concept hiervoor is samen met Willem Kuunders van KUMATECH uitgewerkt. KUMATECH heeft twee Tractor Tom AGV’s (met lift), een fleetmanagementsysteem en de koppeling met het ERP-systeem geleverd. In de productieruimte zijn routes uitgezet met acht haal- en brengpunten. De Tractor Tom AGV’s met lift zijn met een snelheid van 1 m/s en een maximum draaggewicht van 1000 kg de krachtpatsers uit het KUMATECH-assortiment.

Door hun robuuste uitvoering en sterke aandrijving kunnen ze pallets automatisch door een bedrijf vervoeren. Ze kunnen worden aangestuurd via het ERP-systeem en beschikken over een Floor Recognition Sensor, waardoor er geen vloerbelijning, magneetstrips of aanpassingen aan vloer en/of gebouwen nodig zijn om goederen van A naar B te brengen.

De twee AGV’s van KUMATECH kunnen manloos pallets door de productieruimte vervoeren.

De twee AGV’s van KUMATECH kunnen manloos pallets door de productieruimte vervoeren.

QR-codes

Bij MCM loopt nu een eerste testfase met europallets. Medewerkers leggen gesneden plaatdelen op een pallet. Onderdelen met dezelfde vervolgbewerking kunnen op dezelfde pallet. Daarbij hebben zowel de haal- en brenglocaties, als de pallets en de orders een eigen QR-code. Dat is nodig om alles te kunnen registeren en opdrachten te kunnen geven aan de AGV’s. Is bijvoorbeeld een pallet met delen klaargezet in de uitgaande stelling van de afdeling lasersnijden en is alles gescand, dan weet het fleetmanagementsysteem waar de lading staat en waar deze naar toe moet.

Via vaste routes brengt een Tractor Tom de lading dan bijvoorbeeld naar de expeditie – als het naar een klant gaat of uitbesteed werk is. Of naar het interne magazijn – als het voorraad is of het gelast moet worden. “We verzamelen alle monodelen in ons interne magazijn”, vertelt Hilderink. “We scannen ze en als alle onderdelen van een samenstelling zijn gearriveerd, worden ze als een compleet pakket naar de lasafdeling gebracht. Onze lassers doen geen logistieke taken meer.”

Belangrijk is dat de AGV’s geen obstakels tegenkomen op hun pad. Dat vergt enige discipline van de medewerkers. Ze zullen moeten wennen aan hun gerobotiseerde vervoerscollega’s. “Dat gaan we duidelijk aangeven middels belijning”, zegt Hilderink. “Aan weerzijden van de transportzone komen looppaden voor de mensen en banen voor de AGV’s. In het midden kunnen de heftrucks rijden, want we gaan er vanuit dat die wel nodig zullen blijven.”
Maar een verschuiving naar de AGV’s zal zeker plaatsvinden. “Samen met KUMATECH zijn we hier een mooi project opgestart. AGV’s zijn in onze tak van sport nog niet zo bekend, maar ik verwacht dat dat wel gaat veranderen.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Slimmer produceren bij Mazak

27-11 Het overgrote deel van de machines die Mazak in Nederland verkoopt wordt geautomatiseerd. Hoewel…

Bedrijf en Economie

Minister Van Hijum op bezoek bij MCM Marknesse

18-11 De Dag van de Ondernemer is een initiatief van MKB-Nederland en in het leven…

Plaatbewerking

Pushing the Edge Days een schot in de roos

23-04 Blikvanger was een volledig geautomatiseerde oplossing voor het finishen van gesneden plaatdelen van Q-Fin…

Transport en Logistiek

Tot drie ton laadvermogen voor Stäubli’s compacte AGV

12-07 Het doel van Stäubli was om een compacte AGV te ontwikkelen waarvan het hoge…

Plaatbewerking

Tractor Tom 01 en 02 zijn al praktisch onmisbaar bij Goma

28-06 Goma zet sterk in op automatisering. Zo is een kleine 80 procent van het…

Automatisering

Kumatech en SafanDarley tonen totaaloplossing

11-04 De E-Brake 35T-1250 Premium kantbank vormt de basis van de SafanDarley E-Brake Mini Cell.…

Transport en Logistiek

Workshop over inzet AGV’s en mobiele robots

29-03 Integratie van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en mobiele robots leidt tot betere benutting van…

Transport en Logistiek

Handvatten voor inzet AGV’s en mobiele robots

20-03 Integratie van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en mobiele robots leidt tot betere benutting van…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs