Prototyping 2016 showt meer dan technologie
Prototyping 2016 richt zich op iedereen die actief is in productontwikkeling, prototyping en productie in kleine volumes. Op dit vakevent, dat wordt gehouden op 9 en 10 november in Kortrijk Xpo (B), presenteren bedrijven en onderzoekscentra technologieën, materialen, tools & technieken voor het materialiseren van productconcepten. Vanaf het idee tot het effectieve product.
Op Prototyping is aandacht voor uiteenlopende onderwerpen als additive manufacturing, CNC-bewerking, virtuele technologie, engineering, visualisatie, low volume manufacturing, materialen, elektronica, ontwerpmethodologieën, trendwatching, creativity tools en patenten. De beurs onderscheidt zich hiermee met andere vakbeurzen die vooral op technologie gericht zijn.
Deze tweede editie pakt uit met een inspirerend seminar programma en live demo’s in prototyping en virtual reality. Daarnaast biedt ‘The Square’ een verrassende kijk op geselecteerde materialen, machines & technieken voor prototyping van de toekomst. The Square wordt de eyecatcher op Prototyping 2016. Achter de schermen van deze laboratoriumachtige constructie centraal op de beursvloer wordt de focus gelegd op productontwikkeling en prototyping van de toekomst. De bezoeker ontdekt er een selectie van nieuwe materialen, machines, technologieën en virtuele tools, rechtstreeks uit de R&D afdelingen van kennisinstellingen, multinationals maar ook startups. De materialen en toestellen worden gepresenteerd op uniforme sokkels en bieden de bezoeker zo de kans om een niet zo voor de hand liggende invalshoek op materialiseren te bekijken. Op The Square kan men ter plaatse ideeën en kennis uitwisselen met de bedenkers van de prototypes en objecten.
Virtual Reality studios
Los van het exposantenaanbod biedt het vakevent veel beleving. Zo zijn er de ‘live prototyping studios’ waar bezoekers doorlopend over de schouder van ontwerpstudenten van Howest en UGent meekijken hoe ideeën tastbaar worden gemaakt dankzij een aantal (traditionele) technieken. Er zijn doorlopend workshops over houtdraaien, lassen, laser cutting, werken met thermoharders en composieten.
De massale investeringen in virtual en augmented reality technologie vanuit de game industrie maken het mogelijk om op een toegankelijke manier ook de meerwaarde hiervan te exploreren binnen andere domeinen. Hiervoor kan men de studio ‘When game technology meets prototyping – Collaborative prototyping in VR’ van Howest – Digital Arts & Entertainment bezoeken. Men maakt er kennis met VR prototyping, een collaboratieve toepassing die veel kan betekenen voor de toekomst van prototyping.
Alle stappen van een ontwerpproces
In het exposantenaanbod zijn alle takken binnen prototyping en productontwerpen dit jaar nog beter vertegenwoordigd. Dat geldt ook voor de case study seminars. Hier ontdekt men unieke verhalen van achter de R&D schermen van bedrijven met een zeer divers profiel (productontwerpers, software leveranciers, technologieleveranciers van 3D printen, frezen en andere materiaalbewerking, elektronica, patentonderzoek). Creatieve geesten (designers, R&D managers, creatieve ondernemers) brengen hun eigen verhaal achter het ontwerpproces van een bepaald product, materialen of processen. De nadruk wordt gelegd op de verschillende stappen in het ontwikkelingsproces: aanpak, gebruikte materialen, technieken, overwonnen drempels. Zo wordt een blik gegund in de R&D van Materialise, Autodesk, Renishaw, GBO Innovation Makers, Moebius Design, Renishaw, kunstenaar Nick Ervinck en Fablab Brussels.
Toegang tot Prototyping is gratis mits online voorregistratie op www.prototypingxpo.com. Op de website van het event is ook alle overige informatie te vinden.