Rahé Buigwerken gaat verhuizen
Rahé Buigwerken verhuist naar Bedrijventerrein Hogeweg 5 in Hulst. Eind 2016 zal het nieuwe pand feestelijk in gebruik worden genomen. Eigenaar Raoul Henderickx: “Eén van mijn grootste wensen is om te kunnen werken vanuit een aansprekend bedrijfsgebouw waarin ook onze eigen specialisatie zichtbaar is verwerkt.”
Het bestaande pand werd na 19 jaar te klein. Nu dit is verkocht, is de weg vrij om te verhuizen. De kernactiviteit van het bedrijf is het buigen van profielen. De rechte metalen extrusieprofielen gaan vanaf de fabriek eigenlijk altijd rechtstreeks door voor toepassingen in de industrie, de bouw of in consumentenproducten zoals raamkozijnen of fotolijstjes. Maar soms moeten ze voor een toepassing worden gebogen. Op dat moment komt Rahé Buigwerken in beeld. Want industrieel metalen platen of buizen buigen kan iedereen, maar het buigen van metalen of non-ferro extrusieprofielen: dat kan bijna niemand. Dat is een ambacht en het betreft precisiewerk dat met de hand geschiedt.
Geveltoepassingen voor bijzondere architectuur en afgeronde raamkozijnen behoren tot de belangrijke specialisaties. Raoul Henderickx: “Ik doe dit werk al 19 jaar met plezier. Het resultaat van ons werk hier in Hulst is onder meer zichtbaar in de Cinema Gouda, Markies Den Haag, Ecofactory Apeldoorn, ESIC Noordwijk, Stadhuis Almelo, Pallas Athene College, het distributiecentrum van Wehkamp in Zwolle, de Vesteda Toren in Eindhoven en het Ministerie van Justitie en Binnenlandse Zaken in Den Haag. Het geeft een bijzonder goed gevoel dat we vanuit onze core business een zichtbare bijdrage kunnen leveren aan de realisatie van vele markante gebouwen in Nederland.”
Uitvoering altijd precies handwerk
Ook de andere projecten zijn toonaangevend in de metaalwereld. Zo buigt Rahé Buigwerken voor de Nederlandse Spoorwegen profielen die in treinstellen worden toegepast. Raoul Henderickx: “Dat kan gaan over kleine profielen in de dubbeldekkers voor op de vloeren rond kastjes en bij het sanitair. En we maken ook bevestigingsprofielen voor treinstellen. Die schroeven ze tegen de wand en dan kan daar bijvoorbeeld een leuning op worden geklikt. Voor Schiphol hebben we vorig jaar het buigwerk gedaan voor in totaal 250 ronde raamkozijnen voor de nieuwe gates. Zo werken we voor vele bedrijven en tussenpersonen in binnen- en buitenland die gebogen profielen toepassen in de bouw en in metaalconstructies. Bureauranden en verlichtingsarmaturen voor gebouwtoepassingen maken we ook. Het zijn altijd maatwerkprojecten en de uitvoering betreft altijd precies handwerk, vaak in oplage van enkele tot 250 of 500 stuks. We leveren ook afwerkranden en waterslagdorpels, recht, gebogen, uitgevoerd met of zonder spuwer. Waar nodig kunnen we ook industrieel laten poedercoaten: indien gewenst leveren we onze producten compleet afgewerkt en gereed voor montage aan onze klanten.”
Technisch personeel gezocht
Het bedrijf is vanuit de familie opgestart, samen met kennissen die dit werk deden. Raoul Henderickx: “Op dit moment werk ik al weer 10 jaar voor mezelf en dat bevalt prima. Indertijd startte Rahé Buigwerken met een zelfgebouwde buigmachine. Inmiddels werken we met verschillende CNC buigmachines, een CNC kantbank en een CNC plaatwals. TIG-lassen, laser- en waterstraalsnijden maken ook onderdeel uit van ons productieproces. Ik zoek nog mensen erbij voor het technische werk. Ervaring met metaal buigen is uiteraard handig, maar belangrijker is dat je gevoel voor metaal hebt, want daar begint het mee. Ik heb een goed gevoel bij mensen die willen werken, leren en die betrokken zijn. Het gaat bij ons om technisch inzicht. Je moet ook een beetje van drukte houden en er plezier in hebben om met je handen, met je hoofd en vanuit je hart in een klein en enthousiast team samen te werken.”
Haven van Antwerpen
Alle materiaal – ook vanuit Duitsland – wordt bij Rahé Buigwerken aangeleverd per vrachtwagen en wordt per vrachtwagen afgeleverd. Raoul Henderickx: “Als we hier om 7.00 uur vertrekken kunnen we zo doorrijden naar elke afleverbestemming. Hulst ligt bijzonder goed aan de Belgisch Nederlandse grens: je zit hier praktisch in de haven van Antwerpen en de Liefkenshoektunnel heeft de bereikbaarheid ook drastisch verbeterd. Door onze opdrachtgevers worden de producten naar het buitenland per container verscheept vanuit Antwerpen of Rotterdam. Laatst hebben we ook laten vliegen voor een spoedorder. Dat ging om raamkozijnen van 80 cm in een kleine oplage. Die worden dan zondagavond ingepakt, zodat ze op tijd met het vliegtuig meekunnen.”
Raoul Henderickx kijkt uit naar de nieuwe ontwikkeling: “Het wordt een prachtig nieuw bedrijfspand: bijzonder, functioneel, met ons eigen buigwerk daarin verwerkt en 2,5 keer zo groot als nu. We nemen dat eind 2016 feestelijk in gebruik en we kunnen dan zeker de komende 10 tot 15 jaren weer vooruit op Hogeweg 5.”