Record-EMO zet in op intelligente productie
Na 4 jaar keert de EMO in 2017 weer terug in Hannover. Het thema van de internationale vakbeurs voor metaalbewerkingstechniek, die hier wordt gehouden van 18 tot en met 23 september, zal niemand verbazen: ‘Connecting systems for intelligent production‘. In navolging van andere vakbeurzen stelt ook de EMO hiermee het megathema digitalisering in de zin van Industrie 4.0 centraal.
Met dit motto schiet de EMO-organisatie volgens algemeen commissaris Carl Martin Welcker in de roos. Afgaande op het aantal boekingen tot nu toe koerst de EMO af op een record. Begin december hadden al meer dan 1700 bedrijven uit 40 landen standruimte geboekt, samen goed voor 152.000 vierkante meter expositieruimte. Dat is duidelijk meer dan de vorige EMO Hannover in 2013 op het vergelijkbare tijdstip. Niet alleen de Duitse fabrikanten hebben meer standruimte geboekt. Het zijn vooral hun Aziatische collega’s, die hun vloeroppervlak in vergelijking tot vorige keer opnieuw vergroten. Dit is een ontwikkeling die overigens al jaren gaande is. In totaal levert Azië nu meer dan een vijfde deel van alle EMO-exposanten.
Veel ondernemingen zullen onder het centrale thema hun oplossingen op het gebied van Industrie 4.0 op hun eigen stand dan wel in de speciale Industrie 4.0 Area demonstreren. “Ondernemers in de hele wereld houden zich bezig met de digitalisering en het vernetten van hun producten, hun productie en hun logistieke keten, omdat ze hiervan de volgende grote ontwikkelingssprong en daarmee concurrentievoordeel verwachten“, verklaart Welcker. “Als sleuteltechnologie voor de industriële productie staan werktuigmachines en productieprocessen in het centrum van de netwerk fabriek. Op de EMO Hannover kan het internationale vakpubliek een scala aan oplossingen op dat gebied verwachten.“
Complete oplossingen
Kleinere series, complexere onderdelen, meer variatie in onderdelen en combinaties van bewerkingen zijn slechts enkele actuele uitdagingen voor de industriële productie. Klanten hebben hierbij intensieve ondersteuning nodig om hun machines zo efficiënt mogelijk te benutten, hun materiaalstroom te optimaliseren en de steeds ingewikkelder administratieve neventijden van het genereren van de offerte tot en met de factuering zo veel mogelijk te automatiseren. “Deze processen zijn heel complex“, aldus Welcker. “Maar als men ze beheerst, onsluiten zich grote productiviteitssprongen. Het is momenteel dé uitdaging voor de producenten van werktuigmachines om deze met passende, samenhangende aanbiedingen ook voor het MKB toegankelijk te maken.
Daarbij staan gedigitaliseerde producten en procesen in de schijnwerpers. Weliswaar kunnen alle processen (vanaf het online orders plaatsen via orderafwikkeling en productie tot en met levering) nog niet volledig worden afgebeeld, maar toch gaat het om een zo betrouwbaar mogelijke virtuele weerspiegeling van de fabrieksrealiteit in realtime, de zogenaamde digitale schaduw of digitale tweeling. Ook de proceskennis wordt in toenemende mate digitaal en is daarmee sneller te reproduceren en optimaliseren. Levertijden worden korter, foutenquotes lager. Fabrikanten van werktuigmachines, maar ook leveranciers en gebruikers van vernette producten, ontvouwen hun kennis om het succes van deze ontwikkeling te verzekeren.
Vernetten keten van waardecreatie
Het naadloos vernetten van de keten van waardecreatie zorgt voor verdere stappen vooruit. Hiertoe behoren eigen vertegenwoordigingen en vestigingen, leveranciers en klanten. Bedrijfsoverstijgend netwerkdenken gebruikt alle bronnen en intelligentie die hiervoor binnen de samenwerking voorhanden zijn. Hiervoor is openheid bij systemen en in het denken noodzakelijk. Veelomvattende IT-kennis doet zijn intrede in de werktuigmachine-industrie.
Uit de digitalisering van producten en processen kunnen nieuwe oplossingen en businessmodellen met veel profijft voor klanten ontstaan. Ook nieuwe aanbieders kunnen de markt betreden. Dienstverlening, advisering en service door de de werktuigmachinefabrikanten worden steeds waardevoller en verzekeren extra concurrentievoordeel in de komende jaren. Want hun aandeel aan de omzet stijgt. “Gevraagd worden complete oplossingen, die samenhangend in één systeem kunnen worden afgebeeld. Zij vragen enerzijds om een compleet begrip van de processen bij onze klanten, die zich individueel sterk kunnen onderscheiden, en anderzijds om complexe technologiën van onze machines“, beschrijft Carl Martin Welcker de actuele discussie. “De EMO Hannover zal laten zien waar elke aanbieder in dit proces staat en wie er voorop loopt.“