Reis naar Durma inspireert Tuwi-klanten
Machineleverancier Tuwi heeft de mooie gewoonte om in niet-TechniShowjaren klanten uit te nodigen voor interessante bezoeken aan haar machinefabrikanten. Eind juni ging de reis naar Durma in Turkije. Een gezelschap van een kleine vijftig personen – inclusief het Tuwi-team – beleefde een inspirerende en ook gezellige reis.
Voor de plaatbewerkers die aan deze driedaagse trip deelnamen (van zo’n twintig bedrijven), was niet alleen het bezoek aan de Durma-fabriek interessant. Een minstens zo aantrekkelijk aspect van dergelijke reizen zijn de onderlinge contacten; onderweg in het vliegtuig en de bus, bij de diners en tijdens de borrels op het dakterras van het Hilton hotel in Bursa. Een onderwerp dat veel ter sprake kwam, was de moeite die iedereen heeft om aan goed personeel te komen. Er zijn praktisch geen lassers en kanters meer te krijgen en daar maakt iedereen zich zorgen over. Natuurlijk ging het ook veel over de actuele marktsituatie. Conclusie: iedereen heeft nog werk zat, maar de gekte van de afgelopen jaren is er wel af.
Zelf snijden
Wat ook duidelijk is: plaatbewerkers – zeker de toeleveranciers – hebben grote behoefte aan flexibiliteit. Want hun klanten hebben haast en daarom wil niemand weken moeten wachten op een offerte en/of de levering van zijn bestelde materialen. Om die reden overwegen diverse deelnemers aan de klantenreis de aanschaf van een buislaser of een vlakbedlaser, teneinde zelf plaat- of buismateriaal te kunnen snijden. “Als we een keer een plaatdeel verkeerd kanten moeten we soms wel een week wachten op een nieuw deel. Het is dan fijn als je dat snel zelf kunt snijden”, aldus Paul Cornelissens van Heijco Machinebouw in Schijndel. Samen met zijn collega Bram van der Heijden was hij ook in 2015 al mee met Tuwi op klantenreis naar Durma. Toen waren ze daar om hun eerste kantbank af te nemen. Inmiddels is hun bedrijf flink gegroeid en zijn ze in de markt voor een vlakbedlaser.
Export belangrijk
Net als hun mede-reisgenoten zagen de eigenaren van Heijco Machinebouw dat Durma zich flink ontwikkelt, al heeft de machinefabrikant het in eigen land momenteel lastig. Turkije verkeert in een economische crisis waardoor er beduidend minder machines worden gekocht. Het buitenland is daarom belangrijker dan ooit voor Durma, dat haar machines via een netwerk van tachtig distributeurs exporteert naar 120 landen. Durma (opgericht in 1956) is een vooraanstaande machinefabrikant in Turkije. Het bedrijf (de holding heeft 900 medewerkers in dienst) beschikt over 155.000 vierkante meter productiecapaciteit en produceert 8000 machines per jaar. Durma was de eerste werktuigmachinefabrikant in Turkije met een eigen R&D centrum, waar nu 120 engineers werken, die samenwerken met vijf universiteiten. Ook op andere gebieden kan Durma bogen op primeurs in de Turkse industrie: het was de eerste die machines ging exporteren en de eerste die CNC-kantbanken, ponsmachines, vlakbedlasers, buislasers en servo-elektrische panelenbuigers produceerde. Ook was Durma de eerste Turkse fabrikant die een eigen fiberlaserbron ontwikkelde. Deze is nu leverbaar met vermogens van 2 tot 14 kW, naast de bekende IPG-bronnen. “Nederlandse klanten kiezen voor lasers met een IPG-bron”, zegt Tuwi-directeur Marco Mans. “Meerdere machinebouwers hebben een eigen bron ontwikkeld, waarop IPG heeft gereageerd met prijsverlagingen. Daardoor is het prijsverschil niet zo groot en valt de keuze toch op IPG.” Toch zou Mans graag een fiberlaser met eigen Durma bron in de showroom in Winterswijk willen hebben staan. “Als was het alleen maar om te kunnen laten zien waartoe Durma in staat is.”
Eigen digitaliseringsstrategie
Durma is ook oprichter van de Turkse Industrie 4.0 groep. De machinebouwer heeft een duidelijke digitaliseringsstrategie, waarin zaken als datamanagement, communicatie via de cloud, slimme machines die met elkaar communiceren en het gebruik van barcodes, QR- en RF-communicatie centraal staan. “Datamanagement is de toekomst”, aldus sales & marketing directeur Kemal Ileri tijdens zijn presentatie. “Succes in de plaatwerkketen zal worden bepaald door analyse en het benutten van data.”
Imposant machinepark
Durma produceert praktisch alles zelf, zo kon het Nederlandse gezelschap zien tijdens een uitgebreide rondleiding door de fabriek, waar een imposant machinepark staat. Zo is er een groot bewerkingscentrum waarop frames tot 20 meter (bijvoorbeeld voor een tandem kantbank) in één keer zuiver en recht kunnen worden bewerkt. Basisframes voor kantpersen worden in één keer afgelast door een robot. Verschillende onderdelen voor de machines worden machinaal bewerkt op tal van moderne horizontale en verticale bewerkingscentra van gerenommeerde merken als Soraluce, Okuma en Mazak. Durma beschikt ook over een cel voor het laserharden van de gereedschappen en een eigen lakstraat. Op diverse plaatsen in de fabriek hangen beeldschermen, die de productieflow en de status van elke machine die in productie is, laten zien. Deze informatie is direct gekoppeld aan het ERP-systeem, waardoor bijvoorbeeld ook Tuwi op de voet kan volgen wat de status is van een machine-order en klanten daarvan op hoogte kan houden.
Automatisering
In de assemblage was ook een systeem in opbouw met een lasersnijmachine, een opslagtoren en automatische be- en ontlading. Het is bestemd voor de showroom in Winterswijk, tenzij Tuwi het binnenkort verkoopt, wat zo maar kan omdat er een serieuze klant voor is. Durma gaat steeds verder met automatisering, daartoe onder andere aangespoord – en geholpen – door Tuwi. Het hoopt binnenkort voor een Indiase klant de eerst geautomatiseerde lijn voor het snijden van plaatmateriaal met een groot platenmagazijn, een fiberlaser met be- en ontladingsunit en een uitsorteerunit te mogen bouwen.
Onder de indruk
De rondleiding werd afgesloten met diverse demo’s op de kantbanken, buislaser en vlakbedlaser in het democentrum. De Nederlandse bezoekers waren onder de indruk van alle faciliteiten en efficiency in de productie en de machines zelf. Guido Wensink, overall productiemanager van VSMI (Dumaco) in Varsseveld: “Ze zijn veel verder dan ik had gedacht.” Namens Tuwi blikt Marco Mans tevreden terug. “Het was een mooie reis. We wilden klanten die al met een machine van Durma werken en al vertrouwen in het merk hebben, laten zien hoe Durma zich sterk blijft ontwikkelen. Nieuwe klanten die een machine overwegen, wilden we laten zien dat Durma een fabrikant is waar echt wat achter zit. Ons doel was de deelnemers aan deze reis te inspireren en dat is volgens ons heel goed gelukt.”