RoboJob lanceert nieuwe campagne in aanloop naar Techni-Show
RoboJob, de Belgische marktleider in CNC-automatisering, lanceert in anloop naar de Techni-Show een nieuwe campagne, die vanaf deze week verschijnt in de vorm van advertenties, op de website, social media en e-mailcampagnes. De slagzin ‘CNC-Automatisatie? RoboJob natuurlijk’wordt ondersteund met de drie grote sterktes van het bedrijf: ‘Slim. Simpel. Sterke Service’.
Helmut De Roovere legt uit waarom: “De afgelopen jaren hebben we een heel traject afgewerkt. Ontstaan vanuit de verspanende industrie, hebben we bij ons zusterbedrijf zélf kunnen ervaren met welke uitdagingen en nieuwe opportuniteiten verspanende bedrijven vandaag te maken hebben: slechts enkele jaren geleden was de tendens om opdrachten te verhuizen naar goedkope loonlanden; nu is er de opportuniteit om dit gedelokaliseerd werk massaal terug naar België en Nederland te halen. Snel in te stellen automatisatiesystemen bieden immers dit perspectief, dit hebben we talrijk bewezen bij verspaners in België en Nederland. Door de plafonering van de marktprijzen en steedsstijgende loonkosten is de winstgevendheid van verspanende bedrijven sterk onder druk komen te staan. Deze druk vertaalt zich in steeds toenemende mate naar de werkvloer, waar het steeds dezelfde mensen zijn die zich flexibeler moeten opstellen. Dit heeft dan weer tot gevolg dat de huidige
werkomstandigheden niet meer aantrekkelijk zijn en de instroom van jongeren in technische scholen historisch laag is. Reeds lang zijn CNC-operatoren heel moeilijk te vinden, bovendien spenderen ze te veel tijd aan repetitieve arbeid, terwijl het technisch hoog opgeleide werkkrachten zijn. Simpel en snel in te stellen automatisatiesystemen verlichten de werkdruk juist voor die mensen. Onze bekwame operatoren kunnen zich meer bezighouden met creatieve taken zoals het maken van CNC programma’s , het instellen van het eerste werkstuk; terwijl de RoboJob systemen onvermoeibaar de productie-output garanderen van ingestelde machines.”
Dit heeft de markt ondertussen écht wel ingezien: automatisatie is de afgelopen jaren dan ook een ‘hot topic’ geweest op tal van beurzen en evenementen, en een vaak besproken onderwerp in vakbladen. “Nu komt het er dan ook op aan om onze klanten duidelijk te maken waar RoboJob zich in onderscheidt. Wat telt is niet uitsluitend de keuze voor het meest geschikte automatisatie-concept,maar tevens de keuze voor de juiste partner: een partner die meedenkt, die weet wat het is om aan de machine te staan, die begrijpt dat onze oplossingen zo flexibel moeten zijn, net omdat je soms een kleine serie hebt van maar enkele stuks, en vlak erna misschien een opdracht van 100 stuks. Nét doordat we zelf ook ontstaan zijn vanuit de verspanende industrie, kunnen we dat als geen ander. We bouwen binnen Aluro Group al meer dan 40 jaar machines, en installeren en bieden service wereldwijd.”
“We zijn met andere woorden in staat om die twee soorten kennis en ervaring om te zetten in
oplossingen die ‘Slim’zijn: Slim in te stellen, slim om te schakelen, met veel capaciteit en een groot bereik. Een systeem dat flexibel is en modulair, omdat je nu eenmaal niet altijd de zelfde opdrachten krijgt. Zo kunnen onze producten steeds worden uitgebreid, en kunnen ze worden verplaatst naar een andere machine, hetzij tijdelijk, hetzij permanent. Bovendien hebben we een aantal patenten waar niemand anders mee kan uitpakken. Ons gepatenteerd stapelprincipe geeft niet alleen het grootste gebruiksgemak maar bovendien de kleinste footprint. Ook over de software is grondig nagedacht: binnen slechts enkele minuten stellen onze klanten een nieuw werkstuk in”.
RoboJob biedt standaardsystemen aan, zowel voor het draai- als voor het freeswerk. Luc De Ceuster
is verantwoordelijk voor de software: “Dankzij mijn achtergrond bij Siemens heb ik kunnen inzien dat de software dé sleutel is tot succes. Geen enkele van onze klanten zijn IT-ingenieurs of robotspecialisten. En dat hoeft ook niet. Onze software-ontwikkelaars zorgen er namelijk voor dat de bediening zo makkelijk is, dat iedereen ermee kan werken. Bij een installatie geven we hier een opleiding in, maar al te vaak merken we dat de CNC-operatoren het al na 2 minuten uitleg begrepen hebben, en zelf aan de slag gaan. Je zou kunnen zeggen dat wij de ‘Apple’ zijn van de automatisatie.”
‘Simpel’dus. De RoboJob-systemen werken dan ook niet met de robot controller, maar met een gebruiksvriendelijke interface, die de operator stap voor stap door het ganse proces leidt, en dat allemaal in slechts enkele minuten. Zo kunnen vaste opdrachten ook worden opgeslagen, en laat de software toe om een nieuw stuk in te stellen in minder dan 5 minuten, en om te schakelen in slechts enkele ogenblikken tijd. Dit verkort natuurlijk de doorlooptijd en verhoogt het rendement.
Dit alles wordt ondersteund door een ‘Sterke Service’. “Dit start al bij het eerste gesprek met een nieuwe klant, waarin het belangrijk is om de juiste vragen te stellen, de problematiek van een klant te begrijpen, de machines te kennen en zijn werkstukken te analyseren. Dankzij onze goede contacten met machinefabrikanten van CNC-machines blijven we goed up to date over de laatste nieuwe machines, en bij ons zusterbedrijf werken we zelf ook met verschillende machinemerken”, legt De Roovere uit. “Zelfs onze verkopers zijn mee met het technische verhaal, zowel wat de werkstukken betreft, als de machines en de opstelling ervan. Dat geeft natuurlijk vertrouwen.”
RoboJob begeleidt de klanten doorheen het ganse beslissingstraject, en bij installatie wordt er ook een opleiding gegeven aan de CNC-operatoren. Daar houdt het ook niet op: zelfs na installatie is er nog regelmatig contact, en zorgen de regelmatige software updates voor een continue verbetering van de efficiëntie. Bovendien is de Service Desk van RoboJob 7 dagen per week bereikbaar, en dat 24 uur per dag, wat niet onbelangrijk is voor klanten die ook met een nachtploeg werken.
RoboJob is dit jaar opnieuw aanwezig op de Techni-Show (hal 11, stand D014).