RoboJob lanceert nieuwe whitepaper
In de zomer van vorig jaar lanceerde RoboJob een whitepaper over Industrie 4.0 in de Maakindustrie. Daarin gaf de Belgische specialist in CNC-automatisering haar visie weer over hoe dit abstracte begrip op een pragmatische wijze in de praktijk kan worden omgezet. Een goed jaar later pakt RoboJob uit met een nieuwe whitepaper.
RoboJob is specialist in de automatisering van CNC-machines voor kleine en middelgrote series. Het Bedrijf uit het Belgische Heist-op-den-Berg werd in 2007 opgericht, met als missie de maakindustrie opnieuw winstgevend en competitief te maken, en deze industrie opnieuw aantrekkelijk te maken voor jonge werknemers. “Automatisering maakt al enkele jaren een steile opmars,” vertelt Helmut De Roovere, CEO van RoboJob. “Elke machinebouwer, apparatenbouwer en toeleverancier is zich nu wel bewust van de voordelen en de nood aan automatisering. De vraag is niet langer of men moet automatiseren, maar eerder hoe, wat en op welke manier.”
Sinds een tiental jaar heeft de maakindustrie veel veranderingen ondergaan. In de huidige conjunctuur is de vraag hoog en lopen levertijden op bij heel wat maakbedrijven. Er wordt gezocht naar nieuwe werknemers, maar dat blijkt geen sinecure. Werkgevers zien in dat robotisering de druk op de werkvloer kan verlichten, de levertijden kan verminderen en de winstgevendheid en het rendement van het machinepark kan verhogen. De sleutel tot succes ligt volgens RoboJob echter op de werkvloer. “We merken al langer dat onze klanten die hun werknemers mee betrekken in het beslissingsproces rond automatisering ook de hoogste kans op slagen kennen,” vervolgt De Roovere. “Indien er goed wordt gecommuniceerd over het hoe en waarom van automatisering, wordt de angst en onzekerheid rond robots weggenomen. Wanneer een operator om zijn mening wordt gevraagd, zal hij ook mee achter de beslissing van zijn werkgever staan.
In een nieuwe whitepaper deelt RoboJob dergelijke inzichten. “We staan stil bij de impact van robotisering op de werkvloer, van werkgever tot werknemer”, aldus De Roovere. “Hiermee willen we onze kennis verder delen met iedereen binnen de maakindustrie, opdat we deze steeds weer nieuw leven kunnen inblazen en ook weer aantrekkelijk kunnen maken voor onze jonge werkkrachten,” besluit De Roovere. De nieuwe whitepaper, getiteld ‘Robotisering op de werkvloer’ kan hier gratis worden gedownload