Rodelen zonder sneeuw met rotatieremmen van ACE
Mede dankzij ACE is het mogelijk om ook in sneeuwvrije maanden te skiƫn, rodelen of mountainbiken. De specialist op het gebied van industriƫle schokdempers, gasveren en vibratiecontrole is namelijk leverancier van hoogwaardige onderdelen voor de rodelslee Pistenbock Cross.
De Pistenbock Cross is een innovatieve slee, die op eenzelfde manier wordt bestuurd als bij het rodelen. Het voertuig is ontwikkeld door Stefan Bock van bock machining en is bedacht, omdat door klimaatveranderingen sommige sporten steeds gevaarlijker lijken te worden. Om er zeker van te zijn dat er sneeuw ligt, moeten wintersportfans namelijk steeds hogere regionen opzoeken omdat sneeuwkanonnen bij te hoge temperaturen minder rendabel zijn. Het bedrijf bock machining in het Beierse Alzenau is gespecialiseerd in de bouw van speciale machines en specialist op het gebied van kunststof afdichtingen. Voor zijn innovatieve slee richtte Stefan Bock de Pistenbock GmbH op met als doel de slee wereldwijd aan de man te brengen.
Rotatieremmen voor meer comfort
Het productportfolio van Pistenbock bestaat uit drie wintermodellen voor de commerciĆ«le sector en twee voor de consument, die uitsluitend via de eigen webshop van het bedrijf worden aangeboden. Het paradepaardje is de Pistenbock Cross, een tegenhanger van de wintermodellen, speciaal gemaakt voor een ondergrond zonder sneeuw en uitgerust met wielen en schijfremmen. In dit model spelen de aspecten remmen en demping een belangrijke rol, in tegenstelling tot de varianten die in de sneeuw worden gebruikt. Besneeuwde hellingen hebben als voordeel dat de witte laag de bestuurders beschermt tegen wortels en andere onregelmatigheden. In de ontwerpfase van de Pistenbock-Cross is daarom veel aandacht besteed aan oplossingen die deze onregelmatigheden compenseren. Met name wortels of andere obstakels die de slee zouden kunnen hinderen, speelden een belangrijke rol in de overwegingen. Het doel was immers om plotselinge stuurbewegingen te vermijden. Daarom koos het ontwerpteam van Pistenbock voor een combinatie van een robuuste, eenvoudige en onderhoudsvrije carrosserie, een brede wielbasis om het kantelrisico zo gering mogelijk te maken, hydraulische schijfremmen en een stuurdemping. āOmdat krachten in de vrije natuur niet precies te voorspellen zijn, stond een langere testfase op de agenda, waarbij de hiervoor gekozen rotatieremmen in alle mogelijke stuurmanoeuvres hun geschiktheid voor de Pistenbock Cross moesten bewijzenā, legt Ingenieur Christian Wilms uit.
Jarenlang partnerschap
Het team hoefde niet lang na te denken wie voor een optimale demping zou kunnen zorgen. Het bedrijf werkt al enkele jaren samen met ACE StoĆdƤmpfer. De producent van stootdempers uit Langenfeld is gespecialiseerd in alle soorten dempingsoplossingen en heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van zijn betrouwbare samenwerking en goede service, van het ontwerp tot aan de uiteindelijke levering. Bovendien staat het bedrijf bekend om zijn innovatieve aanpak, die in het gehele productieproces terug te zien is.Ā Een goed voorbeeld hiervan is de uitgebreide testfase voor de Pistenbock. Het was duidelijk dat de rotatieremmen van ACE een goede optie zouden zijn voor de stuurdemping op de stuurkruk. Van de rechts-, links- of dubbelzijdig roterende varianten verkrijgbaar bij ACE kwamen alleen de dubbelzijdig roterende uitvoeringen in aanmerking. De obstakels op de piste kunnen immers van alle kanten komen. Het was echter de vraag welke afmetingen de componenten van ACE moesten hebben. Met verschillende snelheden, die afhankelijk zijn van de helling en van grote verschillen in het gewicht van de rodelaars, was dit iets dat niet van tevoren kon worden berekend. Hiervoor waren lange testritten vereist. āNa afloop van de testfase hebben we besloten om de door ACE geleverde rotatieremmen van het type FDT-70 voor de serieproductie te gebruiken om onverwachte stuurbewegingen van de Pistenbock Cross te dempenā, zegt Stefan Bock, die erg tevreden is over de resultaten. āDe slee wordt met de voeten via een stuurkruk bestuurd. Deze is verbonden met de bladveren, de as, de wielen en de rotatieremmen. Door deze constructie wordt voorkomen dat de stuurinrichting bij een botsing met een obstakel kapotgaat. Zo kan de bestuurder op hobbelige wegen zijn weg veilig voortzetten. Dit komt doordat bij het sturen de stuurkruk door middel van glijlagers rond een stuurschroef draait. Twee rotatieremmen zijn concentrisch in tegengestelde richting gemonteerd door middel van afstandhouders onder de stuurkruk. Een vierkant activeert daarbij de rotatierem en optimaliseert zo het stuurgedrag.ā