Rolls-Royce investeert in twee 3D-metaalprinters van SLM
SLM Solutions Group heeft het nieuws aangekondigd dat Rolls-Royce heeft geïnvesteerd in nog twee SLM 500 metaalprinters. Rolls-Royce kocht al eerder SLM 500’s om meer ervaring op te doen met multi-laserplatforms. Deze nieuwe investering maakt deel uit van de pre-productieverhoging voor de Pearl 10X-motor.
Rolls-Royce heeft geïnvesteerd in twee 3D-metaalprinters van SLM voor de productie van Pearl 10X motoronderdelen.
Rolls-Royce gaat de systemen gebruiken voor de fabricage van onderdelen voor vliegtuigmotoren. Met 3D-printen wil de fabrikant een waardevolle gewichts- en emissiereductie , wat uiteindelijk zal bijdragen aan de milieuprestaties van de Pearl 10X. Het doel is om een algehele toename van 5% in efficiëntie in vergelijking met de voorganger van de Pearl 10X te verwezenlijken.
Rolls-Royce Pearl 10X
De Pearl 10X is het krachtigste lid van de Pearl-motorfamilie en is speciaal ontworpen voor de Dassault Falcon 10X, een zeer geavanceerd straalvliegtuig. Richard Mellor, Rolls-Royce Chief Manufacturing Engineer voor Additive Layer Manufacturing, zegt: “Productie van additieve lagen maakt de levering mogelijk van complexe, hoogwaardige assemblages die niet met conventionele technieken kunnen worden vervaardigd. Deze onderdelen bevatten bijvoorbeeld koelgaten die de lucht 180 graden draaien, waardoor de efficiëntie wordt gemaximaliseerd en de uitstoot wordt verminderd. Deze herhalingsopdracht weerspiegelt de hechte en succesvolle relatie tussen de Rolls-Royce en SLM-teams.”
Metaalprinten gaat enorm toenemen
De industrialisatie van additieve productie binnen de bredere burgerluchtvaartsector zal naar verwachting de komende perioden aan kracht winnen. Volgens voorspellingen zal de markt tegen 2026 verdrievoudigen tot meer dan 250 miljoen euro. Met de SLM 500 heeft SLM Solutions een machine in huis die deze groei kan bijbenen.
De SLM 500 kan vier lasers onafhankelijk of parallel aansturen om de bouwsnelheid met 90% te verhogen in vergelijking met dubbele laserconfiguraties. Machineoperator en poeder worden gescheiden door een gesloten-lus strategie met een geautomatiseerde poederzeef en toevoer. Ontworpen voor serieproductie, maakt de verwisselbare bouwcilinder de kortst mogelijke wisseltijden mogelijk, waardoor stilstand van de machine tot een minimum wordt beperkt.