Rompa volgt internationale trend: 'local for local' produceren
De komende decennia zullen wereldwijd steeds meer producenten en hun toeleveranciers producten lokaal moeten gaan produceren om concurrerend te blijven. Omdat de nationaal producerende toeleveranciers in groeimarkten in Azië, Zuid Amerika en Afrika vaak nog niet op het West-Europese hightech niveau kunnen acteren, ligt hier een taak voor West-Europese toeleveranciers die reeds aan multinationals leveren, om ‘lokaal’ te gaan produceren. Een gesprek met Martijn Jansen en Paul van der Linden van het salesteam van de Rompa Group, met wereldwijd zo’n 800 medewerkers op meerdere internationale productielocaties.
Voor het salesteam van de internationale kunststofproducent Rompa is inmiddels wel duidelijk dat de weg naar lokaal produceren voor de lokale markt is ingeslagen. Het is de enige weg. Martijn Jansen: “Het gangbare business-model voor toeleveranciers, om op één locatie te produceren en van daaruit hun klanten te bevoorraden, is achterhaald. Het wordt te kostbaar om de West-Europese technologie en premium-producten aan nieuwe groeimarkten in bijvoorbeeld Zuid-Amerika en Azië te beleveren vanuit één productiebedrijf ergens in de wereld. Multinationals willen dat in de belangrijkste continenten ter plekke geproduceerd wordt voor de lokale markt. Time to market en lagere transportkosten zijn de belangrijkste redenen; voeg daarbij de stijgende energieprijzen en de wereldwijd groeiende consensus dat CO² emissies de klimaatveranderingen versnellen. Energie-efficiëntie en verlaging van de operationele kosten zijn hierbij de sleutelwoorden.”
Sneller aanpassen
Paul van der Linden vult aan: “Voor een West-Europese toeleverancier die aan multinationals levert, is alleen lokaal een verkoopkantoortje in groeimarkten als Zuid-Amerika en Azië echt niet meer voldoende. In de toekomst zullen internationaal actieve ondernemingen zich veel sneller moeten kunnen aanpassen om te kunnen profiteren van de lokale ontwikkelingen. Steeds sneller zullen de periodes van dalingen en sterke oplevingen zich afwisselen. Dit houdt in dat er flexibelere business-modellen voor organisaties en werktijden nodig zijn. Er is dus een grotere vertrouwensrelatie en hechter partnerschap tussen afnemers (multinationals) en toeleverende producenten nodig. Hier ligt echt een uitdaging voor toeleveranciers. Om hun concurrentievermogen te verhogen zullen fabrikanten moeten investeren in lokale productiemogelijkheden.”
Rompa Group trendsetter
“In principe geldt dit scenario voor alle wereldwijd opererende ondernemingen, maar de Rompa Group zal met name naar de haar vertrouwde consumer electronics en de automotive sectoren kijken”, aldus Martijn Jansen. “Rompa heeft de afgelopen jaren haar productie van plastic componenten in Nederland volledig afgebouwd en naar het buitenland verlegd. Dat we hiermee de juiste weg hebben ingeslagen, blijkt wel uit de flinke groeicijfers van jaarlijks 20% over de laatste 3 jaren, waarvoor wij in 2013 genomineerd zijn voor de FD Gazellen Award. Wij behoren tot de snelst groeiende en gezondste productiebedrijven van Nederland.”
Verhuizing
Per 1 juni heeft de Rompa Group een nieuw hoofdkantoor betrokken in Tilburg. Van der Linden: “Ook al omdat de oude productieruimtes niet meer in gebruik waren voldeed het oude pand niet meer aan de eisen die wij als internationaal opererende onderneming stellen. Qua uitstraling en functionaliteit voldoet het nieuwe kantoorgebouw optimaal aan onze wensen. Vanuit Tilburg ondersteunen we onze productievestigingen in China, (Jiangmen, Chengdu, Shanghai,) USA en Tsjechië. In Tilburg doen we de engineering, de calculaties en de sales. Hier komen de aanvragen binnen van onze Nederlandse en West-Europese klanten en doen wij de feasibility-studies en onderhouden het klantencontact. Door onze aandacht steeds meer te richten op local for local produceren, zijn wij er van overtuigd, de wereldwijde concurrentie, in de vervaardiging van plastic componenten voor de multinationals, blijvend het hoofd te kunnen bieden.”