Samenwerking VDL met Airbus

VDL Groep gaat samenwerken met Airbus op het gebied van de ontwikkeling en  productie van lasercommunicatieterminals voor vliegtuigen, UltraAir genaamd.

Als oplossing voor dataverkeer in het kwantumtijdperk, is lasercommunicatietechnologie de volgende revolutie in satellietcommunicatie.

Gestart wordt met de ontwikkeling en productie van een prototype. VDL ETG Almelo zal de productie voor rekening nemen en eveneens kritische systemen toeleveren. Daarbij wordt voortgeborduurd op de ontwikkeling die Airbus en TNO in gang hebben gezet.

Nauwkeurig opto-mechatronisch systeem

De UltraAir-apparatuur maakt het mogelijk om grote hoeveelheden data uit te wisselen met behulp van laserverbindingen, in een netwerk van grondstations en satellieten. Met geavanceerde technologie, waaronder een stabiel en nauwkeurig opto-mechatronisch systeem, kunnen dankzij lasercommunicatieterminals overdrachtssnelheden van gigabits per seconde worden behaald, terwijl verstoring wordt tegengegaan en de kans op intercepties klein is.

Op deze manier zorgt UltraAir ervoor dat militaire vliegtuigen en onbemande luchtvaartuigen verbinding kunnen maken, daarbij gebruikmakend van op laser gebaseerde satellietconstellaties, zoals het zogeheten SpaceDataHighway-netwerk van Airbus. Op langere termijn zou UltraAir ook in commerciële vliegtuigen kunnen worden toegepast om passagiers in staat te stellen snelle dataverbindingen tot stand te brengen.

Volgende revolutie in satellietcommunicatie

Als oplossing voor dataverkeer in het kwantumtijdperk, is lasercommunicatietechnologie de volgende revolutie in satellietcommunicatie. Door de groeiende vraag naar satellietdiensten worden de grenzen van de capaciteit van traditionele radiofrequenties voor satellietcommunicatie bereikt. Lasersatellietcommunicatie maakt het echter mogelijk om duizend keer zo veel data, een factor 10 sneller te verwerken dan via het huidige netwerk. Laserverbindingen bieden daarnaast het voordeel dat ze weinig last hebben van storingen en eventuele detectie. In tegenstelling tot de reeds overvolle radiofrequenties is lasercommunicatie moeilijk te onderscheppen, omdat de bundel smaller is. Lasersatellietterminals zijn daardoor compacter en lichter, verbruiken minder energie en zijn veiliger dan radioverbindingen.

Demonstratiemodel

De samenwerking tussen Airbus en VDL omvat de ontwikkeling van een demonstratiemodel en prototype van UltraAir, alsook de benodigde vervolgstappen om UltraAir in volume te  produceren. VDL ETG Almelo zal de productie voor rekening nemen en kritische systemen toeleveren. Airbus zal UltraAir vervolgens op de markt brengen. “Als hightech-toeleverancier en partner voor bedrijven in met name de halfgeleiderindustrie zien we veel toegevoegde waarde om de uitdagingen van dit project op te pakken”, stelt directeur Sander Verschoor van VDL ETG Almelo. “Om deze complexe terminals, die onder meer worden uitgerust met spiegels en motoren en worden voorzien van mechatronica en optica, in volume te produceren, zullen wij vanaf het begin nauw betrokken zijn bij de ontwikkeling van de technologie. Hier passen we bijvoorbeeld onze systeemarchitectuur en -ontwerpcompetenties toe. We werken daarbij intensief samen met partners als Demcon en TNO.”

Investeringen

Airbus en VDL zullen in 2024 vervolgstappen zetten voor de industrialisatie van het prototype om de lasercommunicatieterminal gereed te maken voor de integratie met een vliegtuig. Een testvlucht van het geïndustrialiseerde prototype op een vliegtuig is voorzien in 2025. De ontwikkeling van UltraAir is mogelijk door investeringen van Airbus en VDL Groep en wordt ondersteund door het programma ESA ScyLight (Secure and Laser Communication Technology) en door het toegekende Groeifonds-voorstel NxtGen Hightech.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Kiekens levert Airbus geavanceerd stofafzuigsysteem voor boorwerkzaamheden

30-10 Kiekens, specialist in industriële stofafzuiging en luchtfiltratie, levert al sinds 2019 geavanceerde afzuigsystemen aan…

Bedrijf en Economie

Flinke order Arriva voor VDL-divisie Bussen

07-10 Deze bussen, de nieuwe generatie VDL Citea, zijn bestemd voor de nieuwe concessie West-Brabant,…

Bedrijf en Economie

VDL ziet winst flink dalen: ‘bewogen half jaar’

09-09 De gecombineerde omzet is gedaald. Positief is volgens VDL dat, exclusief de divisie Autoassemblage,…

Bedrijf en Economie

Oud-ASML-topman Peter Wennink in Raad van Commissarissen VDL

02-09 De algemene vergadering van aandeelhouders van VDL Groep heeft Wennink benoemd. President-directeur Willem van…

Bedrijf en Economie

VDL neemt onderdelen van busproducent Van Hool over

12-06 Het industriële familiebedrijf voegt enerzijds onderdelen toe van het gefailleerde Van Hool in België.…

Plaatbewerking

VDL’s online platform OrderOn.com zet nieuwe stappen

29-04 VDL Groep heeft in 2022 bij zijn toeleveringsbedrijf VDL Technics in Boxtel OrderOn.com gelanceerd.…

Bedrijf en Economie

Siemens Nederland en VDL intensiveren samenwerking voor tweede generatie AGV’s

25-04 Om deze intensieve samenwerking kracht bij te zetten, ondertekenden Dirk De Bilde, CEO Siemens…

Toeleveren

Waterstoftruck VDL blikvanger op NL Paviljoen Hannover Messe

17-04 De Nederlandse hightech industrie presenteert zich weer met het NL Paviljoen in hal 8…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs