Samenwerking voor draagarm levert nieuwe staalsoort op
De gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe draagarm voor de Toyota Yaris door staalmaker SSAB en automotive toeleverancier Gestamp heeft geresulteerd in de nieuwe hoge sterkte staalsoort Docol 1000CP.
Dankzij het nieuwe materiaal Docol 1000CP is de nieuwe onderste draagarm aan de voorzijde van de Toyota Yaris aanzienlijk lichter dan zijn voorganger.
Een draagarm is een stalen arm in de vorm van een driehoek, die deel uitmaakt van de wielophanging van de auto. Hij zorgt ervoor dat de wielen verbonden zijn aan de ophanging of het carrosserie.
Innovatief lichter ontwerp
In 2014 is Gestamp begonnen met de ontwikkeling van een innovatief, lichter ontwerp van de onderste draagarm aan de voorzijde van de Toyota Yaris in Europa. Al snel werd duidelijk dat de staalsoort die nodig was om dit onderdeel te ontwikkelen nog niet bestond. Dit was toen Gestamp SSAB benaderde. “Dit is precies hoe SSAB graag werkt: om direct aan het begin van het project te worden uitgenodigd”, zegt Ben Cook, Sales Segment Manager van SSAB UK.
Mehdi Asadi, Manager Materials Engineering, Gestamp Chassis Germany, voegt hieraan toe: “We begonnen aan de uitdagende, zeven jaar durende reis om een nieuwe hoogwaardige staalsoort te ontwikkelen die Docol 1000CP zou worden.”
Lokale vervormbarheid
De nieuwe staalsoort moest niet alleen sterker zijn, maar ook lichter van gewicht en tevens een uitstekende lokale vervormbaarheid, goede vermoeiingsweerstand en duurzaamheid bieden voor de belangrijke draagarm. In de loop van het project werkte Gestamp nauw samen met SSAB aan alles van materiaalsamenstelling tot karakterisering en, ten slotte, homologatie van het complexe staal voor gebruik op de voorste onderste draagarm. Gestamp kon een groot aantal verschillende samenstellingen uitproberen dankzij de flexibiliteit en snelle doorlooptijd van SSAB als het ging om de prototypematerialen. “Dit nieuwe materiaal (Docol 1000CP) heeft ons in staat gesteld om een onderste draagarm aan de voorzijde te leveren die aanzienlijk lichter is dan zijn voorganger”, aldus Asadi.