Sapa levert aluminium voor hogesnelheidstreinen in VS
Vanuit de vernieuwde fabriek in Lichtervelde (B) heeft Sapa de eerste aluminium frames, stelbalken en eindprofielen geleverd aan Alstom voor de wagons van de hogesnelheidstreinen die Amtrak gebruikt in de Verenigde Staten.
De aluminium oplossingen die Alstom heeft besteld bij Sapa betreffen extrusie, machinale bewerking, lassen en kitten – in totaal circa 1000 ton geëxtrudeerde aluminium oplossingen. “Dit is het eerste contract dat we hebben gewonnen sinds de ingebruikname van onze vernieuwde pers in Lichtervelde. Zonder deze investering hadden we niet kunnen voorzien in de specificaties van Alstom”, zegt John Thuestad, verantwoordelijk voor Sapa’s aluminium extrusie-activiteiten in Europa.“Een van de belangrijkste aspecten van de nieuwe pers is dat we de wanddikte ongeacht de toepassing kunnen reduceren, zonder in te leveren op sterkte.”
Dunwandiger
Door de druk van de grote aluminium extrusiepers in Lichtervelde te verhogen van 6500 naar 8200 ton, kan Sapa 6xxx-serie profielen extruderen van maximaal 620 mm breed en maximaal 26 meter lang met een extreem dunne wanddikte van 1,6 mm. Dit verlaagt de hoeveelheid aluminium in het onderdeel en maakt een toch al gewichtsbesparende oplossing nog lichter, zonder dat deze aan kracht inboet.
Veiligste hogesnelheidstreinen
De leveringen van Sapa houden verband met Alstom’s belofte voor de ontwikkeling en productie van 28 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Amtrak. De treinen gaan rijden tussen Boston en Washington D.C. De door Amtrak bestelde trein is de Avelia Liberty, de nieuwste ontwikkeling binnen de Avelia-lijn van hogesnelheidstreinen die wordt gezien als een van de meest geavanceerde, betrouwbaarste en veiligste treinen ter wereld. Amtrak profiteert van de ervaring van 36 jaar met de Avelia-lijn. De hogesnelheidstreinen hebben inmiddels ruim 6 miljard kilometer afgelegd en 4 miljard mensen vervoerd in twintig landen met een topsnelheid van maar liefst 320 km/u. De Avelia Liberty is ontwikkeld om het gewicht tot een minimum te beperken om de impact op de infrastructuur te reduceren. Het energieverbruik wordt met ruim 15% teruggedrongen. Dit is met name te danken aan de toepassing van lichtgewicht aluminium oplossingen. Volgens Amtrak zorgt het nieuwe treinstel voor een grotere passagierscapaciteit, frequentere ritten en een kortere reistijd, en realiseert het een optimalisatie van de exploitatiekosten en energiezuinigheid.