Scania is volledige achterstand door productiestilstand al ingelopen
Scania heeft een tweede ronde van de NOW-regeling niet nodig. “Wij kunnen zonder deze ondersteuning op eigen benen staan”, zeggen Managing Directors Janko van der Baan van Scania Nederland en Johan Uhlin van Scania Production Zwolle, als zij de balans opmaken van een half jaar corona. Het duo verwacht dat de door Scania aangekondigde wereldwijde inkrimping van het personeel weinig impact zal hebben op de Nederlandse organisatie.
Beide bestuurders, verantwoordelijk voor in totaal zo’n 4.000 medewerkers, melden dat Scania in haar 130-jarig bestaan niet eerder een dergelijke crisis heeft meegemaakt. De impact is nog steeds voelbaar en niemand heeft enig idee hoe lang deze situatie zal duren. Over de ondersteuning door de overheid zijn ze zeer te spreken. Scania heeft ten tijde van de eerste NOW-regeling voor in totaal € 7 miljoen ondersteuning gekregen; zowel voor de fabrieken te Zwolle en Meppel als voor de gehele Nederlandse dealerorganisatie. Daarmee is in april en mei de ergste nood opgevangen. Een tweede ronde is echter niet aangevraagd.
Bizarre periode
Eind maart besloot Scania wereldwijd alle fabrieken te sluiten vanwege het gebrek aan onderdelen en de veiligheid van de eigen medewerkers. Vier weken lang lag Scania Production Zwolle stil en rolde er geen enkel chassis van de band. Johan Uhlin: “Een bizarre periode. Onze productie liep op volle toeren en de vraag was groot toen wij op 20 maart gecontroleerd de assemblagelijn stil hebben gezet. Op dat ogenblik heerste grote onzekerheid over het verloop van de pandemie en de impact op het bedrijf. In deze periode hebben wij economisch de grootste klap op kunnen vangen dankzij de NOW-regeling.”
Terug op oude productieniveau
Na vier weken werd voorzichtig de productielijn weer opgestart met een bescheiden 40 chassis per dag. Vier weken later draaide men al meer dan het dubbele en inmiddels zit men weer op het oude productieniveau. Goed nieuws voor alle klanten die op hun nieuwe Scania zaten te wachten. Janko van der Baan: “Toen de fabriek de band stilzette hadden wij een goed gevuld orderboek. Toen moesten wij klanten gaan informeren dat de levering van hun truck was uitgesteld. Dat was een lastige periode omdat niemand wist hoe lang het zou gaan duren. Gelukkig kon er snel weer geleverd worden. Inmiddels is onze volledige achterstand ingelopen, maar dat heeft een veelvoud langer geduurd dan de vier weken dat we stil hebben gelegen.”
5.000 banen verdwijnen
Op 1 juni maakte Scania bekend wereldwijd het personeelsbestand met 5.000 banen in te krimpen. Hiervan zullen er 1.000 op het Zweedse hoofdkantoor verdwijnen. Johan Uhlin: “Ondanks de voorzichtige positieve ontwikkelingen verwacht Scania voor een langere periode wereldwijd toch een daling van het totale volume. En bij een lager volume hoort een kleiner personeelsbestand. Hierover zal later in het jaar meer bekend worden. Gezien de huidige ontwikkelingen verwacht ik dat de impact voor de Nederlandse organisatie beperkt zal zijn.” Janko van der Baan valt hem bij: “Zoals het er nu uitziet zullen wij met natuurlijk verloop een heel eind kunnen komen.” Ook hij verwacht geen omvangrijke ingrijpende maatregelen. “In Zweden zijn ook alle collega’s na een periode van vier maanden tijdelijke werkloosheid weer fulltime aan het werk gegaan. Net als in Nederland is ook daar besloten om verder geen gebruik te maken van steun door de overheid. Als je op eigen benen kan staan, moet je dat ook doen en de ondersteuningsmaatregelen van de overheid overlaten aan bedrijven die het echt nodig hebben.”
Nieuwe lakfabriek
Een duidelijk signaal van de positieve ontwikkelingen in Nederland komt van Scania Production Meppel waar inmiddels gestart is met de geplande nieuwbouw. De lakfabriek, waar alle kunststof componenten aan een Scania worden gespoten, werkt voor alle Europese assemblagefabrieken. Tegenover de huidige fabriek wordt een nieuwe productiehal gebouwd met daarin twee volautomatische grondlakstraten met acht spuitrobots. De nieuwe hal zou in 2021 operationeel moeten zijn.
Daarnaast is er ook nog de Defensie order voor 2.037 nieuwe XT Scania’s. Vorig jaar zijn, volgens planning, circa 70 voertuigen geleverd voor de rijschool en dit jaar is de uitlevering van de voertuigen voor de krijgsonderdelen gestart. Johan Uhlin: “Dit jaar worden nog zo’n 200 trucks gebouwd in 6×6 en 8×8 configuratie en daar gaan we de komende jaren mee door.”
Verduurzaming wagenpark
Ondanks al deze positieve berichten kunnen beide bestuurders er niet omheen dat Scania wereldwijd toch flinke achterstand heeft opgelopen. Schrale troost is dat de concurrenten in hetzelfde schuitje zitten. Janko van der Baan: “Wij hebben het geluk dat wij in de markt het meest moderne en het meest zuinige product hebben. In 2018 hebben wij de introductie van onze nieuwe generatie trucks afgerond. Deze hebben in de markt een prima reputatie terwijl de concurrentie in deze lastige tijd met productintroducties bezig is. Ik ben blij dat wij dat traject achter de rug hebben.”
Ook verwacht hij dat de hele mind-set rond het coronavirus een push zal geven aan de verduurzaming van het wagenpark. “Dit momentum moeten we grijpen om de neuzen van alle stakeholders in de branche dezelfde richting op te krijgen. Het gaat nu niet alleen om de transporteur en de truckleverancier. Het gaat ook om de opdrachtgever van de transporteur, maar ook de brandstofleverancier, de carrosseriebouwer en de bandenleverancier. En laten we de overheden niet vergeten; zowel lokaal, nationaal als Europees. We zijn allemaal betrokken bij de vergroening van de hele logistieke keten. Of het nu om de Super Ecocombi gaat of het Europese plan voor het Fleet Renewal Programma, waarbij versneld het oude wagenpark wordt vervangen door moderne en schone Euro 6 voertuigen, dit moment moeten we niet voorbij laten gaan. Wij zijn bereid op dit punt onze verantwoordelijkheid te nemen.”