Schipper Kozijnen bespaart vele uren op inkoopproces
Schipper Kozijnen heeft in samenwerking met ECI Software Solutions in twee jaar een duurzame efficiëntiewinst behaald. Door de implementatie van een op het Smart Connected Supplier Network (SCSN) aangesloten platform, Gatewise, realiseerden zij een besparing van bijna 90 manuren per maand op het inkoopproces. Door deze digitaliseringsslag worden bovendien minder fouten gemaakt in bestellingen.
Schipper produceert en levert hoogwaardige kunststof en aluminium kozijnen en oplossingen. Ze plaatsen rond de 2.200 orders per maand bij meer dan twintig toeleveranciers. Om dit proces te stroomlijnen werkten zij al met een uitgebreid enterprise resource planning (ERP) systeem. Een deel van de administratieve werkzaamheden werd echter toch handmatig gedaan, wat foutgevoelig was. Bovendien groeide het bedrijf; verdere digitalisering was daarom noodzakelijk.
De stap werd gezet naar ECI’s platform Gatewise, dat is aangesloten op het SCSN. In tegenstelling tot traditionele EDI-berichtenuitwisseling, waarbij bedrijven koppelingen één op één moeten inrichten, biedt SCSN de mogelijkheid om slechts één keer aan te melden bij een SCSN Service Provider en vervolgens eenvoudig gegevens uit te wisselen met alle aangesloten bedrijven. SCSN-berichten kunnen automatisch in het ERP-systeem van het aangesloten bedrijf verwerkt worden; een platform zoals Gatewise vereenvoudigt zo de datadeling in de keten.
Dat scheelt niet alleen in manuren, maar verkort ook de doorlooptijd vanaf de plaatsing van de order tot en met de bevestiging. Voorheen hadden leveranciers tussen de 1-3 werkdagen nodig om orders te bevestigen, met Gatewise is dat maximaal 1 dag. Sommige leveranciers bevestigen de order volledig automatisch, waardoor Schipper Kozijnen binnen 5 minuten al de bevestiging ontvangt.
Richard Stam, verantwoordelijk voor procesverbetering, databeheer en automatisering bij Schipper Kozijnen: “We wisselen momenteel 1500 berichten per maand uit via het SCSN; dat staat gelijk aan 750 orders. Per order zijn we gemiddeld 3 minuten minder tijd kwijt en het controleren van de bevestiging kost ons 4 minuten minder. Dat scheelt ons dus nu al ruim 20 uur per week. Die tijdsbesparingen worden nog groter naarmate we meer leveranciers aansluiten via Gatewise; we zijn met een aantal leveranciers nog in gesprek. De volgende stappen die we willen zetten in onze digitalisering zijn verdere verdieping in de artikelbestanden en het automatiseren van de pakbonnen en de facturen. Op die manier kunnen we nog efficiënter werken en krijgen we nog meer controle over onze processen.”