Schunk: nieuwe visie in nieuw pand
Een nieuwe visie, een nieuw pand en een nieuw jaar. Dat waren de drie redenen voor Schunk Intec om op 6 januari open huis te houden in het nieuwe bedrijfspand in Den Bosch. De bezoekers konden vooral kennis maken met het moderne Tec Center dat hier is ondergebracht.
“Dit Tec Center is voor ons van levensbelang”, aldus Harry Kortwijk, directeur van Schunk Intec. “Het is niet alleen een prachtige ruimte van bijna 100 vierkante meter waar we onze vijf productgroepen op het gebied van span- en grijptechniek (klauwen, klauwplaten, grijpers, stationaire spansystemen en automatiseringscomponenten– en systemen) goed kunnen presenteren. Met goede productinfo en regelmatige seminars kunnen we hier laten zien en aantonen wat de kwaliteit van onze producten is en welke productiviteitswinst klanten kunnen boeken door deze toe te passen.”
Omzetgroei
Schunk beschikt in het nieuwe pand over twee bouwlagen met een ruimte van in totaal 650 vierkante meter. Boven zijn de kantoren, op de begane grond zit het Tec Center. Het pand heeft een uitstraling die past bij de status van Schunk en biedt de ruimte om te kunnen groeien naar een organisatie met zo’n twintig medewerkers. Die is nodig om een jaarlijkse omzetgroei te realiseren van 15 procent, zodat vanuit Nederland wordt bijgedragen aan de ambitie van het Duitse moederconcern om in 2022 op een omzet van 1 miljard euro te zitten.
Meerwaarde Schunk producten
Dat gebeurt vanuit een heldere visie, die is gebaseerd op het continu benadrukken van de meerwaarde van de Schunk producten. Harry Kortwijk: “Wij willen niet een van de vele aanbieders van span- en grijptechniek zijn. We zijn geen handelaar, maar eigenlijk een verspaningscollega, die producten ontwikkelt om maximaal rendement uit CNC machines te halen. We passen deze producten in onze eigen fabrieken toe en tonen zo aan hoe we daarmee het verschil kunnen maken.”
Hiermee zoekt Schunk klanten die daarbij passen. “Vanuit onze eigen kennis en ervaring met productief verspanen kunnen wij heel concreet bij verspanende bedrijven naar boven halen waar hun pijn zit en daar gerichte oplossingen voor bieden”, aldus Kortwijk. Hij benadrukt daarbij dat klanten daar wel voor open moeten staan. “We selecteren klanten door te kijken of ze bij ons passen. Want onze tijd is te kostbaar om te verdoen aan klanten waar we geen meerwaarde kunnen bieden. Een verspaner die bijvoorbeeld een gereedschapshouder louter koopt op prijs, is niet onze klant. Want er zijn zo veel verschillende gereedschapshouders. Die moet je niet kopen op prijs, maar op specs.”
Seminars met diepgang
De juiste gereedschapshouder voor de juiste toepassing is bijvoorbeeld een onderwerp dat tijdens een seminar in het Tec Center kan worden uitgediept. Schunk gaat iedere maand zo’n seminar of themabijeenkomst houden. Dat zijn geen bijeenkomsten waar algemene informatie wordt verstrekt, maar waar onderwerpen met de nodige diepgang worden behandeld in kleine groepen van maximaal 15 deelnemers, zodat er ook interactie is en er ervaringen uitgewisseld worden. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld spantorens, magnetisme en vacuümtechniek en klemplaten.
De eerste bijeenkomsten zijn al gehouden. Schunk is vlak voor de zomer naar het nieuwe onderkomen verhuisd en ontvangt daar al sinds september systeem-integrators en machineleveranciers en andere klanten waarmee al zaken worden gedaan. Vanaf het tweede kwartaal van dit jaar worden er ook bijeenkomsten gehouden die openstaan voor deelnemers van buiten de bestaande klantenkring.