Schunk opent Experience Center
Schunk Intec verhuist per 1 april naar een nieuw bedrijfspand in Den Bosch, waar het de beschikking krijgt over een modern Experience Center. De specialist in span- en grijptechniek gaat hier laten zien en aantonen wat de kwaliteit van haar producten is en welke productiviteitswinst klanten kunnen boeken door deze toe te passen. Vanaf juni worden in het Experience Center minstens een keer per maand themadagen gehouden over specifieke onderwerpen die flink uitgediept zullen worden.
Moederconcern Schunk in Duitsland heeft grote ambities. Het wil groeien naar een omzet van 0,6 miljard euro in 2020. Deze groei zal vooral in het buitenland moeten plaatsvinden. Ook in Nederland dus. Directeur Harry Kortwijk en sales manager Guido Segers van Schunk Intec zijn ervan overtuigd dat dat kan, zeker met de nieuwe huisvesting in Den Bosch. Deze geeft de ruimte om te groeien van 11 medewerkers nu naar 18 à 20 medewerkers in 2020 en daarmee een verdubbeling van de omzet te realiseren. Dat betekent wel dat een omzetgroei van 15 procent per jaar moet worden gehaald. “Dat zit er zeker in”, zegt Kortwijk. “Ieder productiebedrijf is momenteel bezig met het opvoeren van de productiviteit van zijn machines en automatisering. Daar hebben wij de goede producten voor en daar worden we steeds beter op gevonden. In spantechniek en automatisering hebben we nu een marktaandeel van 4 à 5 procent. Laat dat eens verdubbelen naar 8 à 9 procent, dan zijn we er al. Daarbij zijn er ook nog allerlei sectoren, die we nu nog helemaal niet bedienen, zoals de verpakkingsindustrie. Ook daar liggen grote mogelijkheden.”
Pand met uitstraling
Schunk krijgt in het nieuwe pand twee bouwlagen met een ruimte van in totaal 650 vierkante meter ter beschikking. Boven komen de kantoren, beneden komt het Experience Center. Dat alles in een pand met een uitstraling die past bij de status en de ambities van Schunk. Kortwijk en Segers zijn vooral ingenomen met het bijna 100 vierkante meter grote Experience Center. Want ze hebben de ervaring dat ze moeten laten zien en onderbouwen welke productiviteitswinst door toepassing van de producten van Schunk kan worden bereikt. Guido Segers: “We merken dat aan onze VIP-reizen naar onze vestigingen in Duitsland. Daar laten we zien wat we in huis hebben en wat we er zelf mee bereiken qua gewin, gemak, genot en veiligheid in onze productie. Daar wordt altijd heel positief op gereageerd. Klanten en potentiële klanten worden enthousiast door wat ze in onze fabrieken zien en ze realiseren zich daarbij wat zelf zouden kunnen bereiken. Maar het is wel lastig om een bus vol te krijgen voor een reis van twee dagen helemaal naar het zuiden van Duitsland. Daar hebben mensen vaak geen tijd voor. Waar ze wel tijd voor hebben is een halve dag naar Den Bosch komen. En dat is wat we nu gaan organiseren.”
Vijf productgroepen
Kortwijk en Segers zijn vast van plan om veelvuldig gebruik te gaan maken van het Experience Center, waar permanent de vijf productgroepen van Schunk uitgestald zullen staan: klauwen, klauwplaten, grijpers, stationaire spansystemen en automatiseringscomponenten- en systemen.
Daarnaast is er alle ruimte voor opleidingen en thematische bijeenkomsten. Vanaf juni zal er elke maand een bijeenkomst worden gehouden over een specifiek thema. Bijvoorbeeld over wat er allemaal is en kan met robottoebehoren om een robot zo efficiënt mogelijk in te zetten. Of over de vraag hoe je een nulpuntspansysteem toepast op een freesbank. Of hoe je een 3-assig bewerkingscentrum veel productiever kunt maken. “We zoomen in op kleine aspecten van productiviteitsverbetering en diepen die helemaal uit. Dat gaan we telkens doen met 5 à 10, hooguit 15 klanten, die allemaal met dezelfde problematiek kampen en belang hebben bij goede oplossingen.”
Eerlijk en onderbouwd verhaal
Schunk wil in het Experience Center kennis overdragen en daarbij met een eerlijk en onderbouwd verhaal komen. Want er is volgens Kortwijk en Segers een groot gebrek aan kennis in de markt. “Er wordt van alles beweerd zonder dat iemand zich erin verdiept of dat allemaal wel klopt. Wij willen met feiten komen. Schunk biedt onafhankelijk van machine- en gereedschappenleveranciers een breed assortiment voor productiviteitsverbeteringen. Het maakt ons bijvoorbeeld niet uit of een klant kiest voor warmtekrimphouders of hydrohouders. Maar we willen wel laten zien wat de beste houder is voor hardmetalen gereedschappen in termen van rondloopnauwkeurigheden, demping en vooral slijtage en dus standtijden. De meeste metaalbedrijven hebben geen idee van de standtijden van hun gereedschappen en welke besparingen ze kunnen behalen door te kiezen voor de juiste houders. De kennis die daarvoor nodig is gaan we hen in ons nieuwe Experience Center aanreiken.”