Sensoren houden industriële installaties veilig en actueel
Intures uit Velsen-Noord heeft een haalbaarheidsvoucher ontvangen van Smart Industry Noordwest voor het testen van een innovatieve methodiek om assets veilig en actueel te houden.
Intures kan door de haalbaarheidsvoucher een use case bij Tata Steel uitvoeren om de werking van sensoren te bevestigen. Dat gebeurt bij een kraanbaanconstructie waar enorme kranen met pannen vloeibaar staal overheen rijden.
Binnen de huidige industriemarkt zijn verouderde installaties (‘ageing assets’) een steeds actueler thema. Omdat bij veel installaties en gebouwen tegelijkertijd het einde van de beoogde levensduur bereikt wordt, zijn producenten door de hoge kosten niet in staat om deze te vernieuwen. Intures merkte dat veel producenten tegen dit probleem aanlopen en heeft daarom een methodiek bedacht om assets veilig en actueel te houden. Om dit van de grond te krijgen was geld nodig. Dit geld is er nu. Nu de haalbaarheidsvoucher Smart Industry Noordwest is toegekend, is Intures gestart om de methodiek te testen en kan het bedrijf de methodiek hopelijk volgend jaar breder uitrollen.
Elke installatie heeft een theoretische einde levensduur. Het is dus niet de vraag óf een installatie door veroudering gaat falen, maar wanneer. Inspectie is hierbij een veel gebruikte methode als beheersmaatregel, maar is vaak niet voldoende geborgd. Jarno Water, operationeel directeur bij Intures vertelt: “Onze klanten zijn continu bezig met risicoafwegingen. Je wilt beheersbaar in bedrijf blijven, maar je wilt ook weten wanneer een installatie gaat falen.
Veel installaties zijn verouderd, maar wanneer ga je over tot vervangen. Het is een afweging die je maakt op basis van veiligheid, beschikbaarheid en economisch belang. Met de methodiek die wij hebben ontwikkeld creëer je een beheersbare situatie waarbij je het optimum kan bereiken. Wij inspecteren en monitoren de installatie door middel van visuele inspectie, niet-destructief onderzoek en sensortechniek. Hierdoor kan je beter voorspellen wanneer de installatie gaat falen en kun je voortijdig ingrijpen.”
Sensoren
Installaties of constructies krijgen op een gegeven moment te maken met vermoeiingsverschijnselen. Vroeger waren er geen tools om dit te kunnen meten. Daar zijn tegenwoordig speciale sensoren en software voor beschikbaar. Dennis Heemskerk, Teamleider Industrie bij Intures: “Door geluidsgolven te meten en te registreren, kunnen wij afwijkingen in het materiaal veroorzaakt door vermoeiing meten. Na inspectie plaatsen wij sensoren op strategisch kritische plaatsen. Dit kan lokaal zijn waar al een vermoeiingsscheur zit of juist op een plek waarvan wij denken dat een vermoeiingsscheur kan gaan ontstaan. De sensoren zijn erg gebruiksvriendelijk, je plakt ze met een magneet op de constructie, zijn zonder draad en communiceren met 4G.
Use case Tata Steel
Intures heeft de haalbaarheidsvoucher ontvangen voor het uitvoeren van een use case bij Tata Steel om de werking van sensoren te bevestigen. In de Oxystaalfabriek bevindt zich een kraanbaanconstructie waar enorme kranen met pannen vloeibaar staal overheen rijden. Dennis: “We houden de staat van de kraanbaanliggers al een aantal jaar in de gaten door middel van een jaarlijkse visuele inspectie en niet-destructief onderzoek technieken.
We weten dan ook exact de onderhoudsstaat van de liggers en houden deze nauwlettend in de gaten. Aan de hand van de inspectieresultaten hebben wij een monitoringsplan en trendanalyse opgezet waar wij ook sensortechniek aan willen toevoegen. Op basis van dit monitoringsplan maken we een webapplicatie zodat iedereen mee kan kijken naar de resultaten. Iedere afwijking wordt vastgelegd en bewaakt. Ons doel is om binnen twee maanden de werking van de set-up te demonstreren.”
Het inspecteren van de toekomst
Intures inspecteert op dit moment veel constructies en installaties ‘on site’, maar verwacht dat dit gaat veranderen als sensoren breed kunnen worden ingezet. Dennis: “De huidige manier van inspecteren is vrij conservatief, tijdrovend, visueel en met oude technieken. De slimme technieken zijn er wel, maar we passen ze nog te weinig toe. Ik hoop dan ook dat we dit concept bij meerdere asset owners kunnen introduceren. Installaties worden ouder en sensoren zijn voor het onderhoud in mijn ogen echt de oplossing.” Jarno vult aan: “De volgende stap die we willen zetten is het maken van een digital twin dashboard.
Onze inspectieresultaten worden momenteel al ondersteund door digital twins (3D modellen). We streven ernaar om de resultaten van de sensoren te projecteren in een digital twin zodat je de meetwaardes live én in een 3D-weergave kan zien.”