Service Center Gelsenkirchen derde CO2-neutrale locatie Tata Steel Nederland
Tata Steel’s Service Centre Gelsenkirchen produceert sinds kort CO2-neutraal voor haar scope 1- en scope 2-emissies. De externe audit die deze prestatie valideert, werd uitgevoerd door het onafhankelijke verificatiebureau DNV.
In Service Centre Gelsenkirchen verwerken ongeveer 130 medewerkers geavanceerde en hogesterktestaalsoorten.
De locatie in het Duitse Gelsenkirchen is onderdeel van de Downstream-activiteiten van Tata Steel Nederland en is de derde Europese locatie van de staalfabrikant die CO2-neutraliteit in zijn productie bereikt. Hiermee volgt het de voetsporen van Tata Steel’s servicecentra in Naantali, Finland, en Halmstad, Zweden.
Geavanceerde en hoogsterktestaalsoorten
In Service Centre Gelsenkirchen verwerken ongeveer 130 medewerkers geavanceerde en hogesterktestaalsoorten. Dit staal komt voornamelijk van Tata Steel in IJmuiden en wordt gebruikt door klanten in onder andere de automobiel-, witgoed- en de bouwsector. In een moderne productiefaciliteit snijden ze in Gelsenkirchen rollen staal in strips en platen van verschillende afmetingen, waardoor het voor klanten makkelijker wordt om bijvoorbeeld geperste onderdelen, profielen en buizen te produceren.
Route naar CO2-neutrale locatie
“Onze reis naar CO2-neutraliteit begon in 2022 toen een interdisciplinair team onze CO2-uitstoot onderzocht om potentiële besparingen te identificeren”, aldus Carlos Alván Peña, Managing Director van het Service Centre Gelsenkirchen. In eerste instantie is het servicecentrum overgestapt op CO2-neutraal vloeibaar gas om daarna uitsluitend CO2-neutraal drijfgas te gebruiken. Samen met inkoopcollega’s in IJmuiden heeft Gelsenkirchen ervoor gezorgd dat nu alleen nog maar duurzame energie wordt ingekocht bij een regionale energieleverancier.
Groot potentieel
De CO2-neutraliteit die Gelsenkirchen heeft bereikt, past bij het doel van Tata Steel Nederland om in 2045 volledig CO2-neutraal te zijn. “Naast grote projecten, zoals de transformatie naar een groene staalproductie in IJmuiden, werken we ook op andere terreinen om ons bedrijf te verduurzamen”, aldus Gunilla Saltin, lid van de Raad van Bestuur van Tata Steel Nederland en Managing Director van de Downstream-activiteiten van het bedrijf. “Ons streven naar duurzaamheid in onze downstream supply chain heeft een groot potentieel en het is geweldig om te zien dat onze collega’s in Gelsenkirchen een grote stap in deze richting hebben gezet. We werken hard om ervoor te zorgen dat ook de andere Downstream-locaties CO2-neutraal worden.”
Focus op verbeterde circulariteit
Service Centre Gelsenkirchen zal zich in de toekomst meer richten op het verbeteren van de circulariteit, energieonafhankelijkheid, afvalvermindering en een lager papierverbruik. Zo zijn er in maart laadpalen voor elektrische voertuigen geïnstalleerd en werkt het bedrijf aan de verdere introductie van Zeremis Delivered, de milieuvriendelijke bezorgservice die in november 2023 door Tata Steel Nederland is gelanceerd. Hiermee kunnen klanten hun scope 3-uitstoot en andere emissies verminderen die verband houden met het transport van staal. Momenteel is Zeremis Delivered beschikbaar voor klanten die zich binnen een rijafstand van 300 kilometer van Tata Steel-locaties in Nederland en België bevinden, inclusief klanten in Duitsland die binnen die afstand liggen. Ook onderzoekt het Service Centre Gelsenkirchen of het zijn leveranciers kan helpen om vrachtwagens te gebruiken die op fossielvrije energie rijden.