Servicebusiness kan maakindustrie 8 miljard extra omzet opleveren
De maakindustrie in het zuiden van ons land kan jaarlijks 8 miljard euro extra omzet genereren als zij meer diensten, bestaande en nieuwe, gaat leveren aan haar binnen- en buitenlandse klanten. Servicebusiness biedt industriële bedrijven nieuwe groeikansen en hogere marges dan traditionele productbusiness.
Dat staat in het rapport ‘Ontwikkelpaden voor servicebusiness’, waarvan donderdag 25 april het eerste exemplaar wordt overhandigd aan Amandus Lundqvist, boegbeeld van de Topsector High Tech Systemen en Materialen. Dat gebeurt tijdens het seminar ‘B2B Service Business’. Hier wordt tevens het Service Business Acceleration programma gepresenteerd, dat tot doel heeft bedrijven te helpen bij het benutten van kansen in servicebusiness. Het programma is een gezamenlijk initiatief van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, Economische Impuls Zeeland, Industriebank LIOF, Syntens, Dutch Institute World Class Maintenance en Dutch Institute for Advanced Logistics.
Maakbedrijven leveren steeds meer diensten
Naast producten, machines en installaties leveren veel bedrijven in de grotendeels internationaal opererende maakindustrie aan hun klanten traditioneel ook diensten als installatie, reparaties en reserve-onderdelen (spareparts). Een groeiend aantal bedrijven biedt daarnaast diensten gericht op een optimale prestatie van hun producten. Voorbeelden van dergelijke diensten zijn preventief onderhoud, performance monitoring en product upgrades. Maar ook verdergaande diensten komen steeds meer voor, zoals financiering en het beheer van processen van de klant.
Meer business
Industriële producten worden steeds complexer, in technologisch opzicht, in gebruik en bij de instandhouding. Gebruikers doen daarom gedurende de hele productlevenscyclus een toenemend beroep op de kennis en kunde van de leveranciers van de producten. Bovendien kunnen zij zich op die manier beter concentreren op hun eigen kernactiviteiten. Voor de betreffende maakbedrijven biedt dit kansen op intensievere en langdurigere relaties met klanten in binnen- maar zeker ook buitenland, met nieuwe servicebusiness en versterking van de productbusiness.
Seminar
Het seminar B2B Service Business is onderdeel van het event ‘High Tech Systems 2013’ op 24 en 25 april in het Klokgebouw te Eindhoven. Op donderdag 25 april zal voor ruim 150 vertegenwoordigers van bedrijven, maar ook overheden en onderwijsinstellingen, het rapport ‘Ontwikkelpaden voor servicebusiness’ worden gepresenteerd. Michel Weeda, programmamanager High Tech & Services van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, geeft een toelichting en gaat nader in op mogelijke ontwikkelpaden en handvatten voor bedrijven om die kans op internationale schaal te benutten. Aansluitend vertelt Frank Mulders, managing director van Fokker Landing Gear, over servicebusiness in de luchtvaartindustrie en delen enkele ondernemers hun ervaringen in een servicecluster met het publiek. Tot slot presenteren zeven initiatieven voor servicebusiness zich op een informele marktplaats.
Service Business Acceleration programma
Tijdens het seminar komt ook het Service Business Acceleration programma aan de orde. Dat is opgezet om bedrijven te helpen bij het uitbreiden van hun servicebusiness. Het programma behelst informatieve bijeenkomsten, nulmetingen en gezamenlijke leertrajecten voor maakbedrijven met ambities in de servicebusiness. Het B2B Service Business seminar heeft tot doel dit programma met ondersteuningsmogelijkheden onder de aandacht te brengen van bedrijven, groot en klein, zowel fabrikanten als leveranciers, om hen te motiveren tot deelname.