Snel en effectief reflecterende onderdelen meten
In de autobouw zijn veel componenten van hoogwaardige carrosserieën verchroomd of gecoat met andere glanzende oppervlakken. Hoewel ze blinken van kwaliteit, zijn ze een uitdaging voor optische kwaliteitscontroles. Want glimmende onderdelen kunnen moeilijk te digitaliseren zijn. Om eenduidig bruikbare meetresultaten te bereiken, moeten de oppervlakken voor het scannen worden voorbehandeld. Hiertoe worden de glanzende delen gespoten met een matterend middel. Dit proces is snel en ongecompliceerd.
Met de vluchtige scanningsprays van Aesub kunnen componenten direct op de meetmachine worden gespoten, waardoor er geen tijd verloren gaat aan extra transport. De grootste tijdsbesparing zit in de sublimatie, d.w.z. de onafhankelijke verdamping van de spuitcoating. Na een paar uur is de matte laag helemaal weg. Dit beschermt het hoogwaardige meetapparaat en bespaart tijd die wordt besteed aan het reinigen van de objecten.
Twee meetuitdagingen
Gepolijste of verchroomde autovelgen zijn een dubbele uitdaging voor meettechnici. Zowel de hoogglans, reflecterende oppervlakken als diepe inkepingen zijn moeilijk op te nemen met optische scanners. Om de glans op de oppervlakken te verwijderen en hoge contrastwaarden te bereiken, wordt de velg gelijkmatig gespoten met een scanningspray. Er ontstaat een dunne, homogene laag met een dikte van ~5 – 12 μm. De gevoelige scanapparatuur wordt niet beschadigd door de sproeinevel. Dankzij de nu bereikte hoge contrastwaarden kunnen oppervlak en inkepingen nauwkeurig worden gedigitaliseerd.
Volledig schoon
Voor de velgen wordt de Aesub blue Scanningspray gebruikt. Hierdoor kan de velg ongeveer een uur worden gescand voordat sublimatie in de matte coating intreedt. Na een paar uur is de laag volledig verdwenen. Het meetobject en de omgeving zijn volledig schoon – net als voor het spuiten. Aesub-sprays hebben een hoge materiaalcompatibiliteit, wat betekent dat hoogwaardige materialen zoals chroom niet worden aangetast. Juist bij delen met een moeilijke geometrie en met diepe inkepingen bespaart de zelfverdampende spray veel tijd. Het verwijderen van de doffe laag van standaard sprays, die stevig aan het oppervlak hecht, zou een goede één of twee uur hebben gekost voor een autovelg. De verdampende sprays bevatten geen titaandioxide en geen verdere pigmenten. De coating van Aesub-sprays is aanraakdroog, waardoor het hanteren van de matte componenten eenvoudig