Snelle hulp voor onmisbare doornbuiger

Weko Group in Nederweert maakt onder meer inrichtingen voor varkens- en kalverstallen. Hierin zit veel buigwerk. Toen de doornbuigmachine van het bedrijf door waterschade plotseling niet meer werkte, had directeur/eigenaar Paul van de Westerlo dan ook een flink  probleem. Gelukkig kon Morris Solutions snel hulp bieden.

Weko Group is vorig jaar ontstaan uit de samenvoeging van Weco-Staal en Propork. Het metaalbewerkingsbedrijf is behalve in de inrichting van varkens- en kalverstallen ook gespecialiseerd in framebouw, brugleuningen en staalconstructies. Bewerkingen als plasmasnijden, (automatisch) zagen, zetten, knippen en robotlassen worden onder één dak uitgevoerd en aangeboden. Het bedrijf is erg sterk in stalen producten en halffabricaten, die thermisch verzinkt zijn in middelgrote en grote series.

Dit komt mede doordat verzinkerij Van Aert de naastgelegen buurman is, wat resulteert in minimale transportkosten en korte levertijden. Op jaarbasis verzinkt Weko Group bij Van Aert gemiddeld 1000 ton staal. Dit zijn zowel eigen producten als producten voor derden. Zo fungeert Weko als een complete en flexibele partner, die de klanten zoveel mogelijk toegevoegde waarde biedt, met een hoge kwaliteit en lage productiekosten.

Verouderde software

In het machinepark van Weko staat onder meer een doornbuigmachine van het merk Busschers, bouwjaar 1997. “Het is een perfecte machine”, zegt Paul van de Westerlo. “De hardware is nog helemaal top, maar de software was verouderd. Die draaide nog op DOS, dat niet meer wordt ondersteund.”

Hij had er al wel eens over gedacht om zijn doornbuigcapaciteit te verbeteren, maar daar was het nog niet van gekomen. De zaak werd echter urgent toen er in zijn bedrijf een waterleiding knapte, waardoor er 10 centimeter water in de productiehal kwam te staan. Het water drong ook door in de besturingskast van de doornbuiger.  “Daarmee hadden we echt een probleem. Want die doornbuiger is onmisbaar in ons bedrijf en draait dagelijks.”

Snelle actie

Van de Westerlo had al eens een kantbank laten retrofitten door Morris Solutions en was daar heel tevreden over. Morris is vooral specialist in het retrofitten van kantbanken, maar Van de Westerlo wist via een collega dat Morris ook wel doornbuigers onder handen neemt. Hij nam contact op met Morris en kreeg te horen dat die net een zelfde type machine als zijn Busschers machine had geretrofit.

Van de Westerlo belde een andere collega met eveneens een Busschers doornbuiger, die eveneens wel een grondige retrofit kon gebruiken. Samen deden ze een aanvraag voor beide machines. En dat werd een opdracht. “Morris heeft perfect werk geleverd”, zegt Van de Westerlo. “We zijn heel blij met het resultaat. Het moest allemaal heel snel gebeuren. Ik had aangegeven dat ik de machine maximaal 2 weken kon missen. Ik heb de doornbuiger naar Morris Solutions in Joure gebracht en 2 weken later kon ik hem weer ophalen.”

Nieuwe software

Morris Solutions heeft de machine voorzien van nieuwe servomotoren. Enkele elektronische componenten die door het water kapot waren gegaan, zijn vervangen. Tevens heeft Morris  nieuwe software ontwikkeld en geschreven en een nieuwe computer met bedieningsconsole van de Italiaanse fabrikant ESautomation geleverd.

Alles werkt weer. Van de Westerlo is vooral ook heel tevreden over de ondersteuning door Morris naderhand. “Voor ons is alles nieuw, zeker bij het programmeren hebben we soms even ondersteuning nodig. Dan sturen we een e-mail naar Morris of we bellen een van zijn monteurs. Die logt dan in en legt het uit. In 2 minuten is het geregeld. We kunnen nu van afstand worden ondersteund, voorheen kon dat niet.”

De Weko Group is er door de retrofit zeker op vooruit gegaan. Op de machine kunnen weer alle buigingen worden gedaan die voorheen ook konden. In het oude systeem konden  buigprogramma’s alleen onder een nummer worden opgeslagen, niet onder een naam. “Een nummer zegt niks en het was vaak een heel gezoek om een programma terug te vinden. Vaak maakten we maar een nieuw programma, omdat dat sneller ging. Nu geven we alle programma’s een naam en vinden we alles snel terug. Dat is echt een vooruitgang.”
Ook een vooruitgang bij het programmeren is de Windows-omgeving. “Die is snel, gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en makkelijk aan te leren voor nieuwe medewerkers.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Elektrische Clever kantbank is in aantocht

18-12 Clever Bending is een bedrijfsonderdeel van Morris Solutions en richt zich op de automatisering…

MetavakNieuws

Baykal toont snelle en energiezuinige kantbank

18-09 De hybride aandrijving vraagt alleen energie als de bovenbalk beweegt. In doorsnee levert dit…

Plaatbewerking

Rolleri Nederland van start onder de vleugels van Morris Solutions

03-06 Begonnen met het retrofitten van bestaande kantbanken bij klanten op locatie, is Morris Solutions…

TechnishowNieuws

Clever Bending automatiseert elke kantbank

26-02 Hij is per 1 februari in dienst getreden bij Clever Bending en is een…

Plaatbewerking

Tuwi introduceert fiberlasers, buislasers en kantbanken van Accurl

08-02 De machineleverancier uit Winterswijk en Dordrecht ziet deze nieuwe vertegenwoordiging als een aanvulling op…

Automatisering

Morris Solutions stapt in kantbank-automatisering

07-11 Eigenaar Morris Giaccone van Morris Solutions in Joure merkt bij zijn klanten een enorme…

Plaatbewerking

Morris levert ETEMF een gemoderniseerde kantbank

26-10 Zo’n klant is bijvoorbeeld ETEMF in Tilburg, specialist in RVS maatwerk. Zo’n zes jaar…

Plaatbewerking

Besten Machines present met lasers, kantbank en schaar

05-10 De twee Senfeng fiberlasers zijn gloednieuw en hebben een aantal belangrijke verbeteringen. Een van…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs