Snelle jongens van AESC lossen elke automatiseringsuitdaging op
De honger naar goede software is groot in de plaatbewerkingsindustrie, maar verschilt tegelijkertijd enorm per ondernemer. De een wil alleen de aansturing van zijn plasmasnijmachine verbeteren, de ander heeft behoefte aan een complete automatiseringsoplossing om 24/7 een grote diversiteit aan producten te kunnen produceren. AESC, softwarepartner voor de maakindustrie, heeft alle mogelijkheden in huis om al die uiteenlopende wensen in te vullen.
De Calculate software herkent op intelligente wijze individuele onderdelen en samenstellingen die bestaan uit plaatwerk, buizen en kokersprofielen en bereidt ze voor op verdere verwerking.
“Dat is precies waarmee we ons onderscheiden van onze collega’s”, zegt Devy van Dinteren, directeur en mede-eigenaar van AESC in Den Bosch. “We bieden meerdere softwaresystemen aan, die allemaal individueel en onafhankelijk van elkaar kunnen werken, maar ook als één geïntegreerde oplossing weggezet kunnen worden. Nestingen, 3D-tekeningen, planning, de aansturing van een buislaser en webcalculatie, we kunnen het allemaal van A tot Z voor elkaar maken. Alleen ERP-software leveren we niet, maar we kunnen onze systemen wel met alle ERP-pakketten koppelen.”
Passende oplossingen
Devy van Dinteren is samen met Dirk van Zwieten eigenaar van AESC. Dit softwarehuis is in 2007 opgericht vanuit de overtuiging dat veel software oplossingen in de maakindustrie te ingewikkeld, moeilijk en duur zijn voor het doel dat men er mee wil bereiken. AESC helpt bedrijven met het verbeteren en aanscherpen van hun werkwijze met passende software oplossingen.
Zelf is Van Dinteren in 2011 aan boord gekomen.
Destijds was AESC alleen reseller van het CAD-programma Spaceclaim en van Keyshot, een pakket dat tegenwoordig alles in zich heeft om snel visuals te creëren met een real-time workflow om renderings en animaties meteen hun vorm te zien aannemen. Van Dinteren vond zijn werk echt interessant worden toen Spaceclaim plaatwerk functionaliteiten kreeg, die heel goed bleken aan te slaan bij een groeiend aantal klanten in de plaatbewerking. Daarop is AESC zich vervolgens gaan specialiseren. De CAM-software van Libellula werd in het leveringsprogramma opgenomen om de plaatbewerkers ook op dat terrein goed te kunnen voorzien.
Calculatiesoftware
Toen de klanten zagen wat dit hen allemaal opleverde aan efficiencywinst, vroegen ze steeds meer oplossingen om hun processen verder te optimaliseren. Het calculeren was misschien wel hun grootste bottleneck. Afnemende seriegroottes en een steeds grotere variatie in producten zorgden ervoor dat de werkvoorbereiders omkwamen in het werk. Bedrijven zagen orders aan hun neus voorbijgaan omdat ze simpelweg niet in staat waren aanvragen snel te beantwoorden met passende offertes. De inmiddels ook bij AESC in dienst getreden Dirk van Zwieten wist daarmee wel raad. Op basis van de klantvraag ontwikkelde hij de eerste versie van AESC’s calculatiesoftware Calculate.
Die gedurfde stap is kenmerkend voor de werkwijze van AESC. “We zijn veel meer dan een reseller van software”, zegt Van Dinteren. “Als er iets niet is, zorgen we ervoor dat het wordt gemaakt. Zo hoeven we nooit nee te zeggen op een automatiseringsvraag.”
AESC werkt met een team van inmiddels tien medewerkers. Dat zijn allemaal jonge mensen, de oudste medewerker is 37. “We zijn snelle jongens”, zegt Van Dinteren onomwonden. “We beschikken over de nieuwste kennis en technieken, zijn helemaal vertrouwd met software en weten wat de mogelijkheden daarvan zijn. Op specifieke vragen van klanten kunnen we snel reageren. Vaak kunnen we binnen enkele dagen al iets leveren dat ze kunnen testen. Dat wordt gewaardeerd. We gebruiken de software van onze partners en onze eigen kennis voor maatwerkoplossingen, dat is echt een toegevoegde waarde. Met iedere klant zoeken we uit wat de behoefte is en waar de uitdaging. Samen maken we er dan iets moois van.”
Helpdesk en trainingen
Met deze werkwijze heeft AESC zich al bij tal van klanten bewezen. De Brabantse softwarepartner kan bogen op prachtige voorbeelden van super mooi geautomatiseerde bedrijven, die hoge rendementen behalen. Bijvoorbeeld omdat dankzij de oplossingen van AESC nog maar een halve persoon nodig is voor het programmeren van twee lasersnijmachines. “De ideale klant voor ons is de klant die we van A tot Z kunnen automatiseren. Dat hoeft niet in één keer. We zijn de juiste partner om mee te groeien.”
Een sterk punt hierbij is dat AESC de klanten op ieder moment met raad en daad terzijde staat. “Op onze helpdesk wordt vrijwel altijd de telefoon opgenomen. En als dat niet zo is wordt de klant binnen een half uur teruggebeld. We adviseren altijd wel om de trainingen die we aanbieden te volgen. Want dan heb je de helpdesk veel minder nodig.”
Van Dinteren noemt Calculate een van de belangrijkste oplossingen van de afgelopen vijf jaar. Het pakket werkt voortreffelijk, onder andere door de vele maakbaarheidschecks die er in zitten. “Het is een platform voor prijscalculatie en een heel stuk werkvoorbereiding. De maakbaarheidschecks zorgen ervoor dat 100 procent goede bestanden de productie ingaan. De tijdsbesparingen zijn ongekend. We kunnen voorbeelden laten zien van projecten waarbij de calculatietijd is teruggebracht van 16 uur naar anderhalf uur.”
Van conventioneel naar online verkopen
In het verlengde van Calculate ligt Oroox, waarvan AESC nu 4 jaar dealer is. Binnenkort verschijnt de derde versie van dit geavanceerd webportaal voor het berekenen van plaat- en buislaserwerk. Dat berekenen gebeurt razendsnel, evenals dat van additionele bewerkingen zoals verzinken, tappen en poedercoaten. Met het Oroox platform kan iedere plaatbewerker in no-time zijn eigen portaal krijgen. “Met zo’n systeem en een goede marketing is de sky de limit”, zegt Van Dinteren. “Oroox biedt een laagdrempelige instap en de groeimogelijkheden zijn enorm. Het werkt uitstekend voor je vaste klanten, maar is ook ideaal om nieuwe klanten te genereren. Want het geeft je heel veel inzicht. Je ziet precies wie wat aan het doen is in je portaal. Als iemand lang bezig is maar niet bestelt, kun je hem bellen om te vragen wat er aan de hand is en online met hem meekijken. Draaien en frezen gaat op den duur ook in Oroox komen, evenals de mogelijkheid om lassen te herkennen. Dan zal het helemaal hard gaan. Dan gaan we echt van conventioneel verkopen naar online verkopen. Die ontwikkeling is niet te stuiten en het is voor iedere ondernemer in de metaalsector bereikbaar.”